2009 yılında bir analiz
yapmışım.
Bir önceki yıl patlayan
küresel finans krizi sonrasında, başta turizm olmak üzere bütün sektörler
darmadağın halde…
Akdeniz sahillerinin
otelleri kasvetli durgunluk içinde… Sektörün bütün aktörleri kara kara düşünüyor. Geleceğin ne getireceği belirsiz…
Otellerin bütün
çalışanları ekonomi-politik uzmanı kesilmiş, herkes yorum yapıyor.
Bazıları ise içtikleri
kahvenin fincanının dibinde kalmış telve tortusunun arasındaki eciş bücüş şekillerden
turizmin falına bakıyor…

Buyurun…
2009'un
kahve falı
"Fuar nasıldı?"
"Fena değil gibiydi. Öksürüyordu,
ama çok ciddi bir sorunu yokmuş. Sana da selam söyledi..."
Böyle soruya, böyle cevap.
Küresel durgunluk,
yeryüzünün çehresine yeni bir biçim vermek için, piyasalara bir heykeltıraş
keskisi gibi vurmaya başlamış.
AB ve Rusya'da uzmanlar
her gün ekonomi analizleri yazıyor. Görsel medyada, hem durumun tahlili, hem
durgunluğun hangi sektörü nasıl etkileyeceği konusunda her gün programlar
yayınlanıyor.
Bütün gelir grupları
içinde baz alınabilecek anketler yapılıyor.
Sen tembellikten hiç
birisini izleme.
Ülkelerin Merkez
bankalarınca hazırlanan raporları edinip, ekonomilerin nabzını tutmak için çaba
harcama.
Gelecek sezon sorunsalının
şifresini bir tek soru ile çözmeyi dene.
"Fuar nasıldı?"
Sevsinler böyle
profesyonelliği.
Görünen o ki, 2009'da
işletmeler birkaç sınav ile birden boğuşacak. Öncelikle bütün turizm
işletmelerini bir kurumsal itibar sınavı bekliyor.
Yaşam, soru kağıtlarını
çoktan dağıtmaya başladı bile.
2009 ve sonrası,
işletmenin fiili mülkiyetinin çalışanlara, müşterilere, tedarikçilere ait
olduğunu kabullenemeyen, Otelini malikanesi gibi gören yatırımcılara acı
sürprizler getirecek.
Profesyoneller ise
liderlik ve deneyim sınavından geçecekler.
Sınava karşı duruş
itibarıyla birkaç grupta kümelenmeler söz konusu.
Yaklaşım
başlıkları şunlar;
'Elle gelen düğün bayram'
Yandık, bittik, mahvolduk
‘Ne olduğunu ve bu işin
nereye varacağını hala anlayamadım’
‘Zamanında işletmemi, ekibimi
finansal, moral ve çözümler açısından hazırladım’
İşletmelerin yaşam iksiri
olan Kurumsal İtibar'ın ayakta kalması da, profesyonellerin genel yetenek
sınavının sonuçlarına sıkı sıkıya bağlı.
İyi eğitim almış, dil
bilen, kariyer merdiveninin her basamağını teri ile ıslatarak yükselen, her
terfisini, ekip arkadaşlarının gönülden onayı ile alan profesyoneller, bu zorlu
sürecin sonunda cv'lerine başarı madalyasını eklemeye hak kazanacak.
Basamaklarda terlemeyi
zaman kaybı olarak gören, tur operatörü 'kankası'nın itelemesi veya
yatırımcının çevresinden edinilen dostluklar ile kariyerin zirvelerine torpil
mancınığından fırlatılanlar Hanya'yı, Konya'yı görecekler.
Daha genel bir
sınıflandırma yaparsak, sektör iki farklı profil yansıtıyor. Birisi yuvada
annenin getireceği yemi bekleyen yaşam acemisi yavru kuşlara benziyor. Diğeri
ise, kanatlarını risklere doğru çırparak yemeğini kendisi arayan ve bulmadan
geri dönmeyen olgun kuşlar gibi gezgin ve kararlı.
Hayatın kime cömert
olacağını yaşayarak göreceğiz.
Bir kesim 2009'u yeni
pazarlar bularak, gelirlerini arttırarak karşılamaya hazırlanırken, diğeri
kısılmaktan kuşa dönmüş gider ve maliyet bütçelerinde, mikroskop ile yeni
tasarruf kalemleri aramakla meşgul.
Birincisi, fuarlar da
dahil olmak üzere her platformda tüketicinin nabzını tutmakla meşgul, diğeri de
fuarlardan dönenlere " fuar nasıldı?" sorusunu sormakla.
Denizin hep çarşaf gibi
kalacağı varsayımı ile dümene geçen acemi kaptanlar ya gemiyi terk edecekler,
ya da batacaklar. Pusulası sağlam, tayfası eğitimli ve deneyimli olan kaptanlar
karaya yanaşmayı başaracaklar.
Gecekondu oteller,
finansal sarsıntılar başladığında yerle bir olacak. Yaşam, misyonlarını gece
bekçiliğine indirgemiş profesyonellerin rütbelerini sökecek.
2009'da kariyer
tsunamilerine hazır olun.
Özellikle yatırımcıların
yüksek beklenti içinde oldukları satış ve pazarlamacılarda ve Genel Müdürlerde.
Bir satış ve pazarlama
bütçesi olmaksızın, satışı, tur operatörleri ile geliştirdiği ahbap çavuş
ilişkilerine endeksleyen, bugüne kadar yaşanan her talep daralmasının panzehiri
olarak fiyat kırmayı marifet sayan profesyoneller, ürün kalitesinin, müşteri
ile sürdürülebilir iletişimin, piyasanın farkına varacaklar.
2009 sonunda, çapsızlığın,
sıradanlığın, çapaçulluğun salasını vereceğiz.
Cenaze namazını kılacağız.
Diyalektik'i elektrik
sananlar, 2007 ortalarından bu yana yaşananların büyük resimde esastan bir
değişim olduğunu çözemeyenler, yaşamın rahminde olumsuzluk ve fırsatın tek
yumurta ikizi olduğunu da göremezler.
Yaşam boşluk sevmez.
Yıkılan her kurum, her sistem, toprağa, yerine geleceklerin doğum ve gelişme
fırsatlarını da bırakır.
Kapitalizmin yaratıcı
tahrip becerisi, turizm sektöründe de, harabelerden şeffaf, sağlam bir yapı
inşa edecek enerjiyi açığa çıkaracaktır, endişelenmeyin.
Ne dersiniz? 2015 nasıl
görünüyor?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder