Otellerde çalışan ve
hayatını bu işten kazanan kardeşlerime kötü haberlerim var.
Çok uzak olmayan bir
gelecekte birçok meslek kaybolacak. Daha doğru ifade edelim. Bu mesleklerin
yapmak olduğu işler insanlardan alınıp robotlara verilecek.
Yapay zeka ve otomasyon da
devreye girecek ve otellerde birçok işi üstlenecek.
Bu gelişme sadece turizme
özel değil.
Bütün sektörler robotlaşma
ve üretimin otomasyonu aşamasına geçtiler.
Başta oteller olmak üzere,
turizmin bütün dalları yapay zekayı ve robotları kullanarak maliyetleri düşürme
ve verimliliği yükseltme yoluna girdiler.
İşverenler ve üst yönetimler
açısından bakıldığında, otellerde robot kullanımı ve yapay zeka onlara birçok
fayda sağlıyor.
1. Emek
yoğun olan sektörü bu alanda rahatlatıyor. İnsan kaynakları maliyetlerini
azaltıyor. İşletmeleri orta ve uzun vadede Kıdem yükünden kurtarıyor.
2. Mesai
saatleri kavramını ortadan kaldırıyor. Başta temizlik olmak üzere, bakım,
pişirme, güvenlik gibi alanlarda, insana dayalı mesai sınırını yok ediyor.
3. Elektrik,
kimya, yüksekteki çalışma alanlarındaki sağlık, güvenlik gibi riskleri sıfıra
indiriyor. Buralarda çalışan insanların yerini alarak onları riskten kurtarıyor
4. İnsanın
yorgunluğu, yetersizliği gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabilecek
hataların oranını sıfıra indiriyor.
5. Otellerdeki
birçok süreci hızlandırarak, zamana karşı yapılan yarışta işletmelere büyük bir
avantaj sağlıyor.
İnsanlık
ekonomi ve sosyal yaşamda yeni bir aşamaya geçti ve hızla ilerliyor.
Üretimde ve hayatın bir çok
alanında artık insan emeğinin yerini robotlar, yapay zeka ve otomatizasyon
aldı. Bu sürecin nereye kadar devam edeceğini kestirmek zor görünüyor.
Dünya Ekonomik Forumunun
yayınladığı Mesleklerin Geleceği 2020 raporu, bir çok meslek grubu için pek
olumlu haberler vermiyor. 2025 yılı itibarıyla 85 milyon çalışan, robotlaşma ve
otomasyona yönelik deprem misali kayma nedeniyle işsiz kalacak.
Tehlikeli, çok basit ya da
kolay tekrarlara dayalı işleri yapan mavi yakalılar, eğitimsiz ya da düşük
becerili çalışanlar, montaj hattı ve fabrika çalışanları bu listenin başında
geliyor.
Ama
yerine yeni meslekler geliyor
Aynı raporda ‘ geleceğin
meslekleri’ olarak tanımlanabilecek olan 97 milyon yeni istihdam devreye
girecek. Bu yeni meslekler, insanlar, makineler ve algoritmaların ortaklığından
elde edilen yeni bir kategoriye ait olacaklar.
Bu tür mesleklere örnek
vermek gerekirse, veri analistleri, Yapay Zeka Öğrenim uzmanı, dijital
transformasyon uzmanı, software ve uygulama geliştiriciler, robotlaştırma
stratejistleri, robot teknolojileri, robot eğitmenleri ve bakım uzmanları.
Mevcut Covid19 krizi,
müşteri ile etkileşimlerin dijitalleşmesini, bütün Dünyada, neredeyse gelecek 3
yıla sıkıştırmış durumda.
Hoşumuza gitmese de,
robotlaşma ve otomatizasyon otelcilik endüstrisine de giriyor. Bu gün Dünyada
binlerce otelde robotlar devreye girmiş bulunmakta.
Otelcilik
de robotlaşacak
Gelecek yıllarda, robotların
otellerde birçok mesleği devralmaya başladığına tanık olacağız.
Kat hizmetleri, taşıyıcılar,
belboylar, konsiyerj ve güvenlik, tezgah aşçıları, oda servisleri, barmenler,
garsonlar gibi, tehlikeli, tekrarlara dayalı, basit görevler hızla robotların
eline geçecek. Bu süreç bazı ülkelerde çoktan başladı.
Yapay zeka, robotlar ve
otomatizasyon, mobilite gibi yeni nesil teknolojilerin sektörde çok sayıda
soruna çözüm sağlaması bekleniyor;
Sıkıcı, tekrarlayan, kirli
veya tehlikeli işler
Eğitimli çalışanların iş
değiştirme tempolarına çözüm (% 20 ila% 30)
Yetersiz disiplin, motivasyon
eksikliği vb. sorunlara çözüm.
İşletmelere yüksek bir külfet
getiren çalışan maliyetlerine çözüm.
Üretkenliğin arttırılması
En alt kademedeki çalışanlar,
ya da vasıfsız eleman yetersizliğine çözüm.
Otel kategorisine göre
işçilik maliyetleri, otel işletme maliyetlerinin% 36 ila% 50'sini
oluşturmaktadır ve düşük seyahat potansiyeli, düşük doluluk oranı ve yıkıcı ciroların
olduğu bu zamanlarda, robotizasyon ve otomasyon, otel sahipleri ve
işletmecileri için giderek daha çekici hale gelmektedir.
Konaklama işletmelerinde
başarılı robotik ve otomasyon uygulamalarına ilişkin birkaç örnek vermek
gerekirse;
Marriott ve Hilton ve diğer
bazı büyük markalar tarafından geliştirilen Akıllı Oda neler yapıyor, bir
bakmakta yarar var.
Hilton Otelleri IBM ile
birlikte 2016 yılında “Connie” adını verdikleri concierge robotunu geliştirmiştir.
Otel misafirleri robota kişisel sorular, yeme içme ve seyahat ile ilgili
sorular sorabilmekte otel içi ve çevresi hakkında geniş bilgi alabilmektedir.
Birçok dilden anlayabilen robot, misafirlere anında cevap verebilmektedir.
Robot her insan ile etkileşimden yapay zekâ sayesinde yeni şeyler
öğrenebilmekte ve bu bilgiyi ilerleyen süreçlerde hizmet kalitesini iyileştirme
amaçlı kullanabilmektedir
Bakın
Akıllı Oda neler yapabiliyor?
Bu oda tercihlerinizi
biliyor. Siz giriş yapmadan önce, aydınlatma, oda sıcaklığı gibi özellikleri
hazırlıyor.
Akıllı TV’de programları
seçiyor ve oynatma sırasını ayarlıyor. Temizlik, ekstra yastık ya da battaniye
siz gelmeden önce hazırlanmış oluyor. Hatta sevdiğiniz viski markası bile
masanızda hazır tutuluyor.
Hilton CEO'su Christopher
Nassetta, "Bağlantılı Oda" konseptini şöyle anlatıyor: "Odanın
sizi tanıdığı ve odanızı bildiğiniz bir dünya hayal edin."
Her
departmanda robotlar
Ön Büro: Mobil ve temassız
check in işlemleri hızla devreye girdi ve Önbüro personelinin büyük bir kısmını
açığa çıkardı.
Konsiyerj: Hilton’un
konsiyerj robotu Connie IBM ile işbirliği içinde üretildi. Konuklara,
yakınlardaki cazibe merkezleri, yeme içme mekanları ve otel hakkındaki
bilgileri eksiksiz sunabiliyor.
Temizlik ve dezenfeksiyon:
Xenex Dezenfekte Servisleri isimli şirket bir robot geliştirdi. Germ- Zapping
isimli UV-C ışınlı robot virüs, bakterilr ve diğer zararlılar ile mücadelede
çok yüksek başarı sağladı. ABD’de yüzlerce otelde devreye girmiş durumda.
Barmenler: Tispy Robot (
Makr Shakr ) gibi robot barmenler saatte 120 ve üzeri içki hazırlayabiliyorlar.
Bir tanesi 4 barmenin yerini tutuyor. İçki zayiatını da yüzde 25 kadar
azaltabiliyor.
Temizlik: Halen Dünyada 2000
kadar otele yerleştirilmiş olan Rosie be Maidbot gibi robotlar, odalarda ve
genel alanlarda temizlik noktasında insanlardan yüzde 80 oranında daha hızlı
sonuç alıyorlar. Kaldı ki, robot temizlik görevlilerinin mesai saatleri diye
bir kısıtlamasının olmadığını da dikkate almak gerekir. Keza, toksik
dezenfektanlar, elektrostatik püskürtücüler, UV-C cihazları ile çalışırken,
insanlar gibi sağlık riskleri de yoktur. Dahası da var. Robotlar insanlara göre
6 kat daha z maliyetli.
Otel güvenliği: Knigtscope
tamamen otomatik bir güvenlik robotu geliştirdi. Tatil köylerinde, büyük
otellerde, kumarhanelerde, eğlence mekanlarında, dış mekanlarda yoğun olarak
kullanılıyor. Bir güvenlik robotunun saatlik maliyeti 7-10 dolar arasında iken insan güvenlikçiler
ise 25-30 dolarlık saat maliyetine sahip. ( ABD )
Servis: Keenon Robotics'in
robot garsonları dünya çapında 5.000'den fazla restoranda konuşlandırıldı ve garsonların
tamamını devre dışı bıraktı.
Mutfak personeli: Flippy by
Miso Robotics gibi robotlar, CaliBurger ve White Castle Restoranlarında
müşterilerinin zevkine göre burger çevirirken, Chowbotics'in salata yapma
robotu Sally, insan hızının dört katına çıkarak imza salataları hazırlıyor.
Devam edecek
3 yorum:
Yazdıklarının tamamına katılıyorum.Ancak öte yandan da şu soru kafamdan hiç eksik olmuyor.Surekli aran bur nüfus var hem ülkemizde hem de yurt dışında. Işsizlik bugün tam robotlarla sürecine bile girmemişken çift haneli bir rakamlarda dolaşırken yapay zeka ve robotlarla daha da ileri boyutlarda iş dünyasında yerini alırsa istihdam nasıl çözülecek ve ac kalan insanlar ne yapacak. Sosyal patlama zaten mevcut sonrası ne olur bilemiyorum..Ama iyi birşeyler olnsyaci kesin
Teşekkürler. Benim görevim geleceği öngörmek ve uyarmak.. ( Adil Gürkan )
Adil Bey,
Hizmetin otomasyona dönüştürülmesi ve sürdürülebilmesi için bir otelin yapacağı yatırım ne kadar olacaktır acaba?
Bu soru önemli çünkü aynı işi mevcut insan kaynağı ile yapabilme maliyetini düşürme konusunda 'maharetli' olduğumuz kesin.Son dönem coğrafyamızda buna yardımcı oluyor.
Bu iki maliyet arasındaki fark ne zaman kapanır, otomasyon bizde de yaygınlaşır.Aksi durumda resepsiyonistleri görmeye devam ederiz.
Teşekkür ederim.
Yorum Gönder