3 Aralık 2020 Perşembe

2020’de ne oldu ve Yarın ne olacak? III - Son -

 Artık son dakika planlamaları öne çıkacak

Seyahat edenlerin seçim yaparken etkili olan hassasiyetleri de belli oldu. Daha ziyade yerel kaçamaklara hevesli olan seyahat severler için planlama aralığı kısaldı.

Yani araştırmaya başlama anı ile seyahate çıkma arasındaki süre daraldı. Bunu, son dakika satın almalarının daha baskın orana geldiği şeklinde yorumlamak mümkündür.

Seyahat edenlerin üçte ikisi, araştırmaya başlama ile otele giriş arasında en fazla 30 gün süre beklediler. Nisan ayında planlama aralığı daha uzun oldu.

Bundan böyle, gelecekte tatilcilerin destinasyon ve işletme seçimlerinde çok daha özenli ve hassas olacağını kabul etmemiz gerekiyor.

Bu hassasiyet özellikle hijyene odaklanacak. Ekim ayında yapılan bir anket, katılımcıların üçte ikisinden fazlasının (% 69) bir sonraki seyahatlerini geçmişte yaptıklarından daha fazla araştıracaklarını kabul ettiklerini ortaya koydu.

Bastırılmış talepler canlı kalacak

2020 Nisan ayında Tripadvisor’daki bir tüketici eğilimi ise geleceğe dönük olarak sektöre umut verdi. Bu ay boyunca sitede tatil arayanlar genellikle 90 gün ve ötesine odaklandılar.

Bu oran yüzde 52’yi buldu. Bu oran pandemi öncesinin neredeyse iki katıdır. Buradan şu sonuç çıkıyor. Nisan ayında tatilciler iptal yerine ertelemeyi tercih ettiler.

Bunu da bastırılmış talebin her şeye rağmen canlı kalması olarak anlayabiliriz.

Umudu diri tutmak ve ileriye bakmak

Bastırılmış tatil talebinin gerçekte ne zaman rezervasyona dönüşeceği büyük ölçüde hükümetlerin salgına karşı vereceği tepkilere ve bir aşının yaygın olarak kulanıma girmesine sıkı sıkıya bağlıdır.

Ekim 2020’de yapılan bir başka ankette, insanlara 3 ay içinde seyahat etmenin güvenli olup olmayacağı soruldu. ABD’deki tatilciler yüzde 48 oranda olumlu cevap verdiler.

Avrupa Birliği genelinde bu oran yüzde 40 civarında oldu. Sadece İtalya biraz karamsar bir tablo çizdi. Olumlu cevapların oranı yüzde 12’de kaldı.

Bir sonraki yolculuğunda, ankete katılanların yarısından fazlası (% 54) rahatlayabilecekleri ve gençleşebilecekleri bir yere gitmek istediklerini ve neredeyse yarısı (% 47) doğanın tadını çıkarmak istediğini söylüyor. Yüzde altmış ikisi (% 62) bir sonraki seyahatleri için yerel işletmeleri destekleyebilecekleri bir yere gitmeyi tercih edeceklerini söylüyor.

Tüketici belirsizliğine rağmen seyahat arzusu hala güçlü

Ankete katılanların yaklaşık üçte ikisi (% 65) hala bir sonraki seyahat etmek istedikleri yeri düşünüyor. Özellikle tatil seyahatine bakıldığında, Ağustos ayında yapılan bir Tripadvisor Tatil Araştırması anketine katılanların yüzde altmış biri (% 61) en kısa zamanda bir tatile çıkmak için büyük bir heyecan duyduğunu ifade ediyor. Yarıdan fazlası ise 2021’de uzun bir tatilin her şeyden önemli olduğunu vurguluyor.

Ankete katılanların yarısından fazlası (% 54) rahatlayabilecekleri ve dinçleşebilecekleri bir yere gitmek istediklerini ve neredeyse yarısı (% 47) doğanın tadını çıkarmak istediğini söylüyor. Yüzde altmış ikisi (% 62) bir sonraki seyahatleri için yerel işletmeleri destekleyebilecekleri bir yere gitmeyi tercih edeceklerini belirtiyor.

Bu analizin sonucuna gelirsek;

Tripadvisor trafik verileri ve tüketici anket analizi aynı yönü işaret ediyor: Bir aşının geliştirilme hızına bağlı olarak, küresel seyahat sektörü için sürdürülebilir bir iyileşme yolculuğunun uzaması muhtemel. V şeklindeki bir iyileşme yerine, bazen ileri doğru iki adımın bir adım geri atılacağı daha pürüzlü bir ilerleme çizgisi hayal edin. Sonuç olarak, ülkeler ve bölgeler değişen hızlarda iyileşecektir.

Avrupa'da, yurt içi seyahatler 2019 seviyelerine ulaşıp geçtiğinde, toparlanma yaz boyunca hızla ivme kazandı. Birleşik Krallık gibi ülkelerdeki restoranlar, yerel harcamaları teşvik etmeyi amaçlayan hükümet eylemleri sayesinde, Ağustos ayında her zamankinden daha güçlü bir işleyişe kavuştu.

Buna mukabil, Avrupa'da toparlanma hızlanır kazanmaz artan enfeksiyon oranları, seyahat ve dışarıda yemek yeme konusunda yeni bir hükümet kısıtlamaları dalgası getirdi ve bunun sonucunda talep yeniden daralmaya başladı.

Yine de, iyileşmenin ufukta olduğuna inanmak için şimdi iyi nedenler var. Tüketici güveni kırılgan kalsa da, seyahat etme arzusu birçok insan için güçlü olmaya devam ediyor. Aşı geliştirme çabalarının iyi ilerlediğine dair haberlerle birleşince, iklim bizi sektörümüz için umut duymaya ve cesur olmaya yöneltiyor.

Son sekiz ay ne gösterdi?

Aşı ve tedavi çalışmaları geliştikçe Covid19’a karşı total zafer süreci de kısalacak. Ülkeler hem sağlık hem de ekonomi anlamında ayağa kalkmaya başlayacak.

Her ülke aynı yolu izlemeyecek. Eğlence ya da başka amaçla yapılan seyahat talebindeki büyüme her zaman yukarı doğru bir yükseliş yapmayacak.

Biraz derine baktığımızda, bazı seyahat davranışlarının pandeminin ötesine de yayılabilecek şekilde değişmiş olabileceğine inanmak için birçok neden var.

Tahmin ediyoruz ki, bir aşının mevcudiyeti ve seyahat kısıtlamalarının kaldırılması, gezginlerin doğa ve açık hava tatillerine artan ilgisini ortadan kaldırmayacaktır,

Özellikle büyük şehir merkezlerinde, aşırı turizmin yarattığı zorluklara gittikçe daha fazla uyum sağlamış olan bir endüstri, yeni döneme ve yeni normale uyum noktasında çok atik ve çok esnek davranacaktır. Turizm ayaktadır ve kırılmayacaktır.

2020'nin, seyahat tarihinde başka hiçbir şeye benzemeyen bir yıl olduğunu artık kesin olarak kabul etmemiz gerekiyor. Bu yıl çok farklı oldu. Ama Covid19’un sektörümüze olan etkisini tam olarak anlamak için 2021’i yaşamak gerekiyor.

Kaynak: Tripadvisor


Hiç yorum yok: