Son 30 yılın gelişmelerine bir bakmaya ne dersiniz?
Bu dostane uyarıyı ciddiye
alsanız iyi olur.
1990’larda bazı
endüstriler hızla otomasyona yöneldiler. Başta bankalar olmak üzere, birçok
üretim otomasyon ile tanıştı.
Bugün milyonlarca işsiz
olması bu sürecin bir sonucudur.
Tarımda..
Otomotivde..
Kimyada
Hizmet sektöründe..
Milyonlarca çalışanın
yerini robotlar ve makineler aldı..
1980’lerde banka şubeleri
çalışanlar ile dolu idi. Küçücük bir
Anadolu kasabasının banka şubesinde en az 7-8 kişi olduğunu hatırlarım.
Bir de şimdi gidin bakın
bu şubelere.
Şubenin yoğunluğuna göre
en fazla 3-4 çalışan.
Bankaların iş yükü nereye
kaydı?
Her gün belki onlarca kez
önünden geçiyorsunuz. ATM’lere.
İnternet ve telefon
bankacılığına..
İşin trajikomik boyutu ise
şurada…
Teknoloji, bankalardaki
çalışan sayısını ekin gibi biçmeye başlarken, henüz tehlikenin farkında olmayan
çalışanlar bu gelişmelere alkış tutmuştu.
Otellerde
de aynı süreç yaşanacak
Güçlü bir karar alma
iradesi ve insani dokunuş gerektiren işler dışında kalanların hepsi otomasyona
dahil olacak. Robotlar işleri üstlenecek.
Otelin çevresinde gece
gözetlemesi yapan ve bunu yaparken de bir an bile uyuklamayacağından emin
olunan bir robot güvenlikçi..
Sos hazırlayan..
Yemek pişiren ..
Ekmek kesen..
Masaları temizleyen
Bulaşık yıkayan robotlara
kendinizi hazırlayın.
Yüzme havuzlarını 24 saat
boyunca temizleyen robotlara da..
Hatta abartı olur mu
bilmiyorum, ama cankurtaran robotlar bile olabilir sanıyorum.
İnsansız
çalışan restoran mümkün mü?
Tam otomatik restoranlar
artık bilimkurgu romanlarının bir parçası değil.
Boston'da robotla çalışan
bir restoran olan Spyce, otomasyon etrafında inşa edilmiş bir yapılanmayı
başarılı biçimde yönetiyor.
Otel taşıma elemanları:
Aloft Cupertino, 2014 yılında bir Relay teslimat robotunu piyasaya sürdüğünden
beri, otellerde taşıyıcı ve teslimat robotları kullanılıyor.
Aethon'un Relay robotları
ve Tug robotları, konuklara oda servisi sunmak için otellerde giderek daha
fazla kullanılıyor. Bagajların taşınması, oda servisi yemekleri ve temiz
çarşafların tedarik edilmesi gibi hizmetleri üstlenmiş durumdalar.
Süreci
başlatmanın önündeki engeller – şimdilik.
Şu anda sektörümüzün hızlı
robotlaşmasının önünde iki ana engel var;
Tesis sahipleri ve
işletmecilerin yeni teknolojilere yatırım yapma konusundaki isteksizliği.
Yeni teknolojiyi anlamakta
zorlanma ve yeni teknolojiden korkmak:
‘ Bu süreç çok zor
görünüyor. Bununla başa çıkacak eğitimli personelim yok. Operasyonları çok
karmaşık hale getirir’
19. yüzyılın başlarında
İngiltere'deki Luddite hareketinin Sanayi Devrimi'ni durduramaması gibi,
yukarıdakilerin hiçbiri endüstrimizde robotik ve otomasyonunu durduramayacak.
Birçok işletme sahibi ve işletmecisi,
otelciliğin, inşa etmiş olduğu bina ile sınırlı olduğunu düşünüyor. Bazı
otelciler, konuk odalarına IoT cihazları kurmak veya mobil check-in uygulamak
yerine, lobideki halıyı değiştirmeye öncelik verebiliyor.
İster beğenelim ister
beğenmeyelim, otelcilik, hızla bir teknoloji endüstrisi haline geliyor.
Dijital dönüşüm şimdiden
sektörü değiştiriyor ve mevcut kriz bu süreci hızlandıracak.
Bunun ana nedeni,
günümüzün teknoloji meraklısı müşterilerinin, evlerinde hali hazırda keyif
aldıkları teknolojik gelişmeleri otellerde de bulmak istemeleridir.
Robot teknolojisi, yapay
zeka, mobilite, IoT cihazları ve temassız check-in teknolojisi, sektör
genelinde çok hızlı bir şekilde benimseniyor.
İnsanların
yerine robotlar
Teknoloji, otelcilik
sektöründe insanın yerini tamamen alacak mı?
Yeni nesil teknoloji, hiç
şüphesiz otelcilikte sıradan, tekrarlayan ve tehlikeli işlerin yerini
alacaktır. Ancak teknoloji, çok yakın zamanda, insan becerileri, sıcak hizmet,
hızlı, ani karar verme opsiyonları gibi durumların yerine geçemeyecektir.
Robot ahçıların ünlü bir
şefi yerini alamayacağı aşikar. Otomasyon ve robotların, yüksek vasıflı müşteri
hizmetleri personelinin, deneyimli otel müdürlerinin, CRM ve marketing
uzmanlarının yerini alamayacağı ortada. Bu durumda, mesele robotlar ile insan
gücü arasında sağlıklı bir denge kurabilmekte.
Robotlaşma
Sektörümüzün robotlaşması
ve otomasyonu kaçınılmazdır.
Önümüzdeki 10 yıl içinde
pek çok otelin koronavirüs öncesi personel seviyesinin yarısı ile faaliyet
göstereceğine ve giderek daha fazla sayıda yarı ve tam otomatik otel örneği
göreceğimizden endişe ediyorum.
Teknolojiden elde edilecek
olan tasarruf, otel robotlaşması ve otomasyonu için gerekli olan yeni nesil
teknolojiyi karşılamak için fazlasıyla yeterli olacaktır.
Dünyadan
örnekler
Konuk
Odası Otomasyonu
Abu Dabi’de bulunan 214
odalı Shangri La otel, yeni teknoloji ile yönetilen bir otomasyon sistemine
geçmiş durumda.
Otel rezervasyon sistemi
bir odayı "Boş" durumundan "Dolu" durumuna aktardığında,
merkezi sistem, oda sıcaklığını ideal bir seviyeye ayarlar.
Sistem ayrıca personelin
misafir çağrısına yanıt vermesi, enerji tasarrufu verileri, oda doluluk durumu
vb. gibi değerli operasyonel verileri sağlar ve otel personelinin manuel hatalarını
önemli ölçüde azaltır.
Yapay
Zeka
Oteller, otomatik oda
özellikleriyle birlikte benzersiz ve akılda kalıcı müşteri deneyimleri
oluşturmak için artık yapay zekayı kullanıyor.
Örneğin, bir oda sabah
saatlerinde konuk tarafından "uyanacak" şekilde programlandığında, AI
tercih edilen bir haber veya radyo istasyonunu açıp açmak gibi otomatik
özellikleri harekete geçiriyor.
BAE'deki Al Ain Rotana
Hotel, konuklara oda içi kişiselleştirme olanağı da sunuyor.
Her oda, Misafir Otomasyon
Sisteminin bir parçası olarak, misafirin odadaki tüm ışıkları
çalıştırabileceği, klimayı açıp kapatabileceği ve odadaki sıcaklığı ayarlayıp
görüntüleyebileceği bir akıllı yatak yan konsoluna sahiptir.
Yapay Zeka, otel
konuklarına ses ya da mesaj ile ‘ danışmanlık’ yapmak için programlanmış sohbet
robotlarına da olanak sağlıyor. Bu robotlar, tesisteki bar, restoran gibi
ünitelerden sipariş vermeyi hatırlatıyor. Oda temizliklerini planlamalarına
yardımcı oluyor. Konaklama paketlerine bir de spa bakımı eklemelerini sağlıyor.
Çevre
ile etkileşimin iyileştirilmesi
Bakım, altyapı servisleri,
işletme maliyetlerinin yüzde 6’sını teşkil eder. Enerji giderek daha pahalı bir
kaynak haline geliyor.
Bu nedenle otellerin
sürdürülebilir uygulamalara yönelmesi gerekiyor. Bu yönelimin ilk adımı da
misafir odası olabilir.
Aydınlatma ve klimalar
konuğun durumuna ve odanın boş ya da dolu olmasına bağlı olarak
çalışabilir. Örneğin, balkonda bir
misafir varsa, odadaki sensörler bu durumu hemen "fark eder" ve devreler
bekleme moduna geçer.
Mobil
konsiyerj servisleri
Tüketicilerin eğilimi
telefon görüşmeleri ya da yüz yüze iletişim üstünden metin mesajlarına ve sesli
sohbetlere doğru kayıyor.
Buna paralel olarak mobil
servisler daha çok talep görmeye başlayacak. Marriott Mobile App bunu "Her
Şeyi Sor" adlı özelliğiyle sunuyor.
Bu uygulama, banyo ve
yatak çarşafları siparişi, oda temizleme hizmetleri veya sadece basit bir
"Bu gece dışarı çıkılabilecek en iyi yer neresi?" gibi temel
taleplerin ötesine geçen, 24 saat konsiyerj hizmetidir.
Ayrıca, telefon arama veya
resepsiyon ziyaretini atlayarak konukları doğrudan bir personele bağlayabilir.
Sesli
Komut Teknolojisi
Her yıl daha fazla sayıda otel
oda içi sesli komut teknolojisi sunuyor. Başucu konsolunun yanına
yerleştirildiğinde ve sesli komutları anlayacak şekilde donatıldığında, bu
kişisel asistan, bir konsiyerj ile aynı olanakların çoğunu sunabilir.
Ayrıca, bir otel odasının
aydınlatmasının, sıcaklığının ve görsel-işitsel bileşenlerinin her yönünü
kontrol etmek için de kullanılabilir. Ayrıca, şirket içi tekliflerle sorunsuz
bir şekilde entegre edilebilir ve hatta uyandıklarında konuklara
"Günaydın" diye seslenebilir.
Uzun sözün kısası..
Otellerde çalışmakta olan
herkes kendisini böyle bir geleceğe hazırlamalıdır.
Dijital Dünyaya girin.
Kendinizi geliştirin. Online süreçlere hakim olun.
Yoksa işler kötü…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder