Bu lanetli yıl hayal bile
edemeyeceğimiz felaketlerle geldi.
Gelinen aşamada, onlarca
soruyu da ev ödevi olarak önümüze bıraktı.
Turizm birkaç ay önce
şalteri kapattı.
Bütün hareket durdu.
Oteller, uçaklar, şirketler hepsi faaliyetlerini durdurdu. Çalışanlar
kendilerini kapıda buldular.
Dünya artık anladı ki,
turizm çok önemli bir sektördür.
Şimdi gelinen noktada
sorulması gereken sorular var. Buna pek cesaret edemesek de, cevaplar bize
tamam mı, devam mı için bir işaret verecek.
***
Gelmekte
olan yaz aylarında, turizm muhteşem bir dönüş mü yapacak?
Yoksa insanlar aylardır
evde kalmanın verdiği alışkanlıkla, tatil olmadan da yaşayabilecekleri gibi bir
düşünceye mi kapılacaklar?
Seyahat ekonomisindeki
iyileşme nasıl başlayacak? Genel ekonominin ayağa kakmasına öncülük edecek mi,
yoksa aksatacak mı?
Seyahat pazarında kalıcı
olabilecek kayıp var mı? Tatil düşüncesini iptal etmek yerine bir süre için
ertelemeyi tercih edenlerin oranı nedir?
***
Kibirli
turizmden mütevazi turizme geçiş olacak mı?
Seyahat Dünyası son birkaç
10 yılın hızlı gelişmesinin sağladığı kibirden arınacak mı? Birkaç yıl içinde
bütün tarafları kucaklayan bir mütevazı turizm ortaya çıkacak mı?
İnsanlar bundan böyle
seyahatlerinde niceliğe değil, niteliğe odaklanacaklar mı?
Dünya hızla milliyetçiliğe
doğru kayıyor ve ülkeler kapılarını kapatmaya başladı. Küresel seyahatın bir anda durması sosyal
kuyuyu daha da beter zehirler mi?
Çok küçük bir azınlığın
seyahat edebildiği ve farklı kültürlerle temasını sürdürdüğü bir Dünyada,
korumacılık hızla mevzi kazanır mı?
***
Devir
dijital göçmenlerin devri mi olacak?
Eğer, son birkaç ayda
gördüğümüz gibi, Dünyanın herhangi bir yerinden mobil olarak çalışmak kalıcı
hale gelecekse, dijital göçmenler dönemi mi başlayacak? Bu süreç, iş amaçlı
seyahatleri nasıl etkileyecek?
Hükümetler, turizme olan
bağımlılıklarını azaltmaya mı çalışacaklar? Yoksa eskiden olduğu gibi, turizm
başarısını ölçmek için sayısal ölçüler kaliteden önce mi gelecek?
Güvenlik ve maliyetlerin
en önemli kriterler haline geldiği bu dönemde, seyahatin her aşaması otomasyona
mı yönelecek? Yoksa işsizliğin patlaması ile iyice ucuzlayan işgücü sektörün
temel itici gücü olmaya devam mı edecek?
***
Turizm
yetenekli işgücünü kaybedecek mi?
Seyahat sektöründeki
dengesizliklerden bıkan milyonlarca insanın yeni sektörlere yöneleceği
varsayılırsa, acaba bir işgücü yetersizliği başgösterebilir mi?
Kriz, değişik tatilci
kategorileri arasındaki farklılıkları arttırdı. Buna bağlı olarak, tüketici
segmentasyonu her zamandan daha fazla önem mi kazanacak?
Seyahat satın alma
çevriminin hayal etme ve planlama aşaması nasıl değişecek? Sürecin ilham
yaratma aşaması her zamankinden daha fazla mı önemli olacak?
Bu salgın, kıza ve orta
vadede uluslararası seyahate erişimi nasıl etkileyecek? Kitlelerin kolayca
katılabilecekleri bir hareket olmaktan çıkacak mı? Buna paralel olarak sadece
elitlerin ulaşabileceği lüks bir ürüne mi dönüşecek?
***
Coronavirüs
Doğayı kendine getiriyor
Covid-19 salgını sırasında
hem carbon salınımı düştü, hem de kentleri zehirleyen duman azaldı. Acaba bu
gelişme siyasetçileri ve tüketicileri iklim krizi noktasında biraz daha duyarlı
hale getirecek mi? Yoksa coronavirüs sonrası herşey eski haline mi dönecek?
Otellerde uzun zamandır
değeri aşınan servis tekrar kıymete mi binecek?
Pandemi karşısında cesur
bir duruş sergileyen gençler seyahate çabuk dönüş yapacaklar. Bu durumda
konaklama kategorileri arasında ilk canlanma hostellerde mi yaşanacak?
***
Kafa
karıştıracak bir soru daha var.
Acaba kısa dönem kiralama
opsiyonları mı ön planba çıkacak, yoksa insanlar otellerin hijyen ve temizlik
politikalarına güvenip yine onlarla mı tatillerine devam edecekler?
Pandeminin yarattığı
güvensizlik ortamından etkilenen küçük ya da münferit otelciler, büyük
zincirler ve güçlü markalar ile anlaşma yoluna giderek onların şemsiyesi
altında güvende olmayı mı tercih edecekler?
Acaba, herkesin tahmin
ettiği gibi ülke içinde tatil büyük bir yükselişe geçecek mi? Eğer insanlar
kendi yaşadıkları bölgelerde tatil yapmayı tercih ederse, yerel kültür ve tarih
daha fazla değer kazanmaya başlar mı?
Coronavirüs eyaletler ve
kentlerde bir içe kapanma dürtüsü yaratır mı? Temiz eyaletler ve kentler,
riskli kentelrden ve eyaletlerden giriş ve çıkışı yasaklamaya yönelir mi?
***
Aşırı
turizm hareketi bitecek mi?
Özellikle Batı Avrupa’daki
aşırı turizm hareketi ne olacak? Hızlı ve yoğun sosyal temas riski nedeniyle
kentler birer turizm destinasyonu olmaktan çıkacak mı?
Dünya seyahat trafiğinin
baş aktörü olan Çinli tatilciler aynı konumu korumaya devam edecekler mi? Yoksa
daha da ötesi, Dünyanın en önemli turist segmenti mi olacaklar?
İnsanlar uçaklara olan
güvenlerinin bir ölçüde kaybettiler. Acaba trenler hızlı ve güvenli seyahat
seçeneği olarak güçlenecekler mi?
Muhteşem doğaları ile
milli parklar ve doğal destinasyonlar, doğa ile daha fazla bütünleşmek için
daha istekli hale gelen milyonların yoğun ilgisine maruz kalır mı? Buralara
ziyarette bir patlama yaşanır mı?
Fenomen olarak bilinen
sosyal medya pazarlamacıları salgın sonrasında da etkili olmaya devam edecekler
mi? Yoksa destinasyonlar ve markalar, onların gücüne her zamankinden daha fazla
mı gereksinim duyacaklar?
***
Turizm
kuruluşlarının finansmanı tehlikede
Turizm STK’ları ve tanıtım
vakıfları çalışmalarını finanse edebilmek için yeni kaynaklar arayacaklar mı?
Kapanan ya da minimum gelirle yaşamaya çalışan tesisler, STK’ları ve bağlı
oldukları kurumları finanse etme noktasında zorlanmaya başlayacak mı?
Gelelim VR diye ifade
edilen Sanal Gerçeklik uygulamasına. Bu uygulama, önemli eğlence ve gezi
destinasyonlarına yapılan sahici turların yerini alabilir mi?
Coronavirüs salgını, bu
güne kadar popüler olan turizm destinasyonlaır ve ülkeler yelpazesinde sıkı bir
değişikliğe yol açar mı? Yeni ilgi alanları nereler olur?
Tatilciler seyahat için
bir yer belirlemeden önce dört ayrı kanaldan sorgulama yapmaya mı
başlayacaklar? Eğer öyle ise, tatil sunan işletmeler sosyal reputasyonlarına
her zamankinden daha fazla dikkat etmek zorunda kalacaklardır.
Bu durumda, artık turizm
işletmeleri için sosyal reputasyon ölçümleme neredeyse zorunlu hale gelebilir.
Buradan şu sonuca varabiliriz; oteller ve destinasyon pazarlamacıları onl,ne
Dünyada her zamankinden daha çok iletişim kurmak zorunda kalacaklar.
***
Acenteler
geri dönecek mi?
Bu badireyi atlatan
acenteler seyahat ticaretine gösterişli bir geri dönüş yaparlar mı? Zira
insanlar salgının yarattığı belirsizlik ortamında, bir uzman ile görüşmenin
önemini bir kez daha kavramış oldular.
Yoksa teknolojinin
sağladığı dev olanaklar sayesinde, seyahat için Herşeyi Kendin Yap modeli daha
mı baskın hale gelecek? Şirketler, artık müşteri hizmetlerinde, sadece insana
dayalı çözümlerle yetişemiyor.
***
Bu
nedenle teknolojiye olan ihtiyaçları her gün daha da artıyor.
Ya bütün bu gelişmelerden
sonra seyahat sigortası çok daha farklı noıktalara mı gidecek?
Birçok madde, şart ve
dönemler yerine, çok sade ve basit bir sigorta uygulaması mı başlayacak?
Tatiller için finansal koruma programları daha da basitleşecek mi?
İnsanlar otelden hiç
çıkmayacakları tatillere alıştılar ve şimdi daha fazla ilgi duyuyorlar.
***
Tam
da bu nedenle Herşey Dahil oteller daha mı revaçta olacak?
Grup turlarının bittiğini
ve bireysel tatillerin yükseleceğini kabul edebilir miyiz?
Tur operatörleri ( küçük
havayolu şirketleri, online seyahat acenteleri ) işlerinde radikal bir değişime
mi gidecekler? İleri tarihli rezervasyonlardan aldıkları nakit depozitoları
günlük operasyonlarında kullanmaktan vaz mı geçecekler? Yoksa bu depozitoları
bir rezerv hesapta sabit tutmaya mı başlayacaklar?
İş Seyahatleri Turizmine
ne olacak? Bu konuda zirveyi gördük ve artık geri dönüş başladı mı? Bundan
sonra eski parlak sayıları göremeyecek miyiz?
***
MICE
ve benzeri ürünlerin geleceği ne olacak?
MICE ( Toplantı ve kongre
) organizasyonlarının geleceği ne olacak? Son aylarda hızla patlayan online
toplantı ve fuarlar MICE’ın klasik formunu değiştirecek mi?
Gelişen şartlarda
Convention ve Turizm Bürolarının rolü ne olacak? Sanal ya da hibrit bir Dünyada
bu kurumların ne yapacaklar?
Toplantı planlamacıları
otellerle ve salonlarla yapacakları sözleşmelere temizlik ve hijyen
standartlarını da ekleyecekler mi?
Gelelim kötü senaryolara;
Küresel sermaye turizm startuplarını fonlamayı durduracak mı? Yeni turizm
yatırımları finans yetersizliğinde boğulup kalacak mı?
Airbnb 2008/9 krizinin
derinliklerinde, insanlara ucuz ve bağımsız konaklama üniteleri sunarak
turizmin zirvesine yükselmişti. Coronavirüs krizinin ardından patlayacak olan ‘
yeni Airbnb’ nasıl bir şey olacak ve hangi sektörde yükselecek?
Kriz sonrasında turizm
sektörünü rahatsız edecek bazı faktörler gelişebilir mi? Bunlar nelr olabilir?
Bu faktörler turizme neler getirebilir?
Online seyahat acenteleri
kriz öncesindeki hızlı yükseliş trendini tekrar yakalayacaklar mı? Yoksa
tüketiciler, iptal ve iade politikalarındaki kolaylık nedeniyle yne bilinen
klasik tur operatörü markalarına mı dönecekler?
***
Online
seyahat ve e ticaret?
Bazı pazarlarda, tatil
planlamasında sağladıkları hız ve kolaylık nedeniyle online seyahat ve e
ticaret baskın hale mi gelecek?
Bu noktadan itibaren,
seyahat Dünyasının iki devi, Expedia ve Tripadvisor’a ne olacak? Krizden en çok
zarar gören bu iki dev nasıl ayakta kalacaklar?
Expedia, kriz öncesinde
olduğu gibi meta aramalarda, Booking iler birlikte aynı skalada teklif vermeye
dema edecek mi?
Acaba, göreceli olarak
finansal açıdan en dengeli grup olan Ctrip/Trip.com Dünya genelinde hızlı bir
satın alma atılımı ile pazarları ele geçirebilir mi? Başta Asya olmak üzere,
Orta Doğu ve Avrupa’da bu markayı daha çok görmeye başlayabilir miyiz?
***
Google
travel, sektörü domine edecek mi?
Google Travel, reklam
gelirlerindeki dramatik düşüşe bağlı olarak hızlı bir değişim mi geçirecek?
Yoksa tam tersine, yarı-direkt br kanal olarak, markalar nezdinde daha mı
önemli bir konuma yükselecek?
Google ve Skyscanner gibi
güçlü modellerin dışında, Metasearch bitiyor mu? Yoksa tüketicilerin daha fazla
fiyat odaklı olmaları metasearch uygulamasını güçlendirecek mi?
Dünyanın her tarafında
şirketler bütçelerini satır satır inceliyorlar. Nerede bir fazlalık varsa hemen
iptal ediyorlar. Hangi turizm teknolojileri zorunludur ve hangilerini elde
bulundurmak güzel bir deneyim idi?
Kategoriler içinde en son
ayağa kalkacak olan lüks seyahat mi? Dönüşü nasıl ve hangi formda olacak? Nasıl
bir lüks deneyimleyeceğiz?
***
Hijyen
artık yeni ‘ wellness’ mi olacak?
Yakında, lüks otellerin ve
resortların ve havayollarındaki business kabinlerin temassız teknolojilere
yoğun yatırım yaptıklarına mı tanık olacağız? Sesle kumanda edilen servisler ve
daha yoğun otomasyon bu sürecin doğal sonuçları mı olacak?
Wellness sektörü
canlanacak mı? Otelcilik ile hastaneler arasındaki işbirliğinin boyutları daha
fazla genişleyecek mi?
Sağlık ve medikal
markaları turizme yatırım yapacaklar mı? Bunu lüks saat ve giyim markalarında
görmüştük. Onlar turizme yatırım yapmışlardı.
Seyahat ve tatil giderek
kişiselleşecek mi?
Buyurun cevaplandırın
bakalım..
Bu yazı küresel turizm
medya platformlarından tercümelerle zenginleştirilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder