16 Mayıs 2020 Cumartesi

Krize Karşı Moral Yazıları (II)


Salgın patladığı andan itibaren hep gerçeğin safında yer aldım. 

İnsanların umutlarını yok edecek paylaşımlara karşı çıktım. Hep daha güzel bir gelecek resmi çizmeye çalıştım.

Bunları yaparken polyannacılık oynamaktan uzak durdum. İhtiyatlı iyimserlik diyebileceğim bir yaklaşım sergilemeye dikkat ettim.

Coronavirüsün, zaten yaklaşmakta olan küresel krizi hızlandırdığını söyledim. 

Küresel krizin çarkları durdurduğunu, para, ürün ve hizmet trafiğini yavaşlattığını vurguladım.

Bütün bu gelişmelerin, en nihayetinde gelip çalışanları vuracağını belirttim.

***

O zaman bir önceki yazıdan devam edelim.

Bu yazı ile, iş ve ayakta kalma rota önerilerimizi sunalım.

Bu yazıda da bazı önerilerim olacak. Ama başta da ifade ettim. En önemli silahınız network diye tanımlayabileceğimiz ilişkiler ağınız olacak.

Eğer bu güne kadar çevreniz ile sağlıklı, etik, olumlu bir ilişkiniz oldu ise ve bu çevreden saygı ve sevgi duyduğunuz insanlardan oluşan bir ağınız var ise, ne mutlu.

Bir de yakın çevrenizde, karşılıklı olarak güven duyulan dostlarınız var ise..

Çok şey yapabilirsiniz.

***

Kalabalığa karışmadan tatil yapma eğilimi güçlenecek

Mesela karavan ile tatil..

Mesela çadır kampları..

Mesela bungalovlar..

Mesela güvenilir yazlık evler..

Birkaç arkadaş bir araya gelip, birkaç eski minibüs alıp bunları karavana dönüştürmeyi düşününün mesela. Bu değişimi ekonomik bütçelerle yapan ustalar var.

Dönüştürdüğünüz karavanları günlük fiyatlarla kiralayın. Hatta seçenekler sunun. Sadece aracı kiralayabileceğiniz gibi, şoför ile de verebilirsiniz. Mesela, rehberlik yapabilecek, mutfak becerileri ve servis yeteneği olan bir şoför olabilir.

***

Yabancı dil becerileriniz nasıl?

Turizm sektörü Covid19 sonrasında bütün Dünya ile sağlıklı bir iletişim kurmak zorunda olacak. 

Oteller ve turizm şirketleri, sitelerinde ve sosyal medya hesaplarında güncel bilgiler ve mesajlarla Pazar iletişimini sürdürecekler.

Bu günden sonra en önemli kriter, o mecralarda, bütün dillerde en doğru mesajları verebilmek olacak.

Bu nedenle yabancı dile hakimiyet çok önemli. Otellere ve turizm şirketlerine, yabancı dile olan hakimiyetinizi sunun. Bence dikkat çekersiniz.

Sosyal medya ve site içeriklerinin düzenli olarak güncellemek zorunda olan oteller ve şirketler, her dilde en doğru mesajı verebilmek adına yabancı dil bilgisi çok başarılı olan uzmanlara ihtiyaç duyacaklar.

***

Online Dünyada özgün metin yazarlığı

Bildiğiniz üzere, siteler ve sosyal medya için en önemli ihtiyaç, özgün, anlaşılabilir ve heyecan verici içerikler olacak.

Alışılmış, reklam kokan içerikler cazibesini çoktan kaybetti. Bu nedenle işletmeler özgün içerik yazarlarına ihtiyaç duyacaklar.

Eğer okumayı, yazmayı, kendinizi ifade etmeyi seviyor ve bunu başardığınıza inanıyorsanız, bence bu alana yoğunlaşın.

Eğitimler alın. Özgün metin konusunda kendinizi geliştirin. Bu alanda gelecek olduğunu düşünüyorum. Özgün metin her zaman geçer akçe olacak.

***

Üretim yapmak isteyenlere - Sabuna ne dersiniz?

Hemen dudak kıvırmayın.

Piyasada, her türlü yaldızlama ve organiklik iddiası ile satılan birçok marka var.

Ben ve sağlığını düşünen geniş bir kitle bunlara kuşku ile bakıyoruz. Bundan 100 yıl önce, ninelerimizin hiçbir ticari kaygı gözetmeden ürettiği saflıkta sabun olmadığına inanıyoruz.

Hemen hepsinde, en düşük maliyet ile en karlı üretim anlayışı hakim durumda. Bu yaklaşım ile üretim yapıldığında, işin doğallık ve sağlık boyutu ikinci plana itiliyor.

İçine kimyasallar katmadan, kostik denilen zehre bulaşmadan, sağlıklı zeytinyağı ile sabun yapılabilir. Silikonsuz, katkısız, tertemiz ve sağlıklı sabunlar.

Kentlerde kirli havaya maruz kalan, çalıştığı plazalarda toksine bulanan, egzoz gazları cildine bulaşan insanlar, kendilerini temizleyecek doğal bir sabun arıyorlar.

Saf. Cildi sevecek, kurutmayacak, mideye bile zarar vermeyecek bir sabun.

***

Bunu yapabilir misin?

Bence yaparsın. İnan çok zor değil. 

Evinin balkonunda, terasta, bir odada bile kolayca bu üretimi gerçekleştirebilirsin. Hatta gerekli ekipmanı arabana yükle, bir araziye var, tezgahını kur ve başla.

Süsleme faslına gelince.. Kuru portakal, mandalina kabuğu, kil, nar, kır çiçekleri, papatya, hepsini kullanabilirsin. Ama hepsi doğal olsun.

İlk etapta eşine dostuna çevrene duyur. Onlar ürünlerini beğenirse ki eğer bir falso yoksa mutlaka beğenirler,

Kafelere, lokantalara, barlara git ve sunum yap. Yeter ki sabun bıraktığın insanlar çevrelerine bunu ballandırarak anlatsınlar.

Gerisi kolay.

***

Ekmek dün, bugün, yarın hep olacak

Eve kapanıp kaldığın şu günlerde mutlaka birkaç deneme yaptın. Eğer içine sindi ise, neden devam etmeyesin? Sen ve ailen beğenerek tüketmişseniz devam edin.

Fırından çıkan o sıcacık ve lezzetli ekmeği daha çok sayıda pişirmeyi ve eşe dosta dağıtmayı bir düşün bence. İlk önce dağıt ve düşüncelerini al.

Canan Karatay Hocam ekmek konusunda bütün bilinenleri yerle bir etti. Sağlıklı ve doğal ekmek üretimi ve tüketimi için çok geniş bir alan yarattı.

Son zamanların gözdesi greçka ekmeğini de gündemine al. Bunun yanında, genetiği ile oynanmamış tahıllardan da ekmeği düşünebilirsin.

Bunları yaparken sakın sosyal medyada falan reklamlara girişme!

Reklam yaparsan bir sürü süslü cümleler, insanların merakına hitap edecek sloganlar kullanacaksın. O zaman sen de diğerleri ile aynı kulvara düşmüş olacaksın.

Reklam yok. Süslü cümleler yok.

İşini yap ve gerisini iyi ekmek yemek isteyenlerin beğenisine bırak.

Hele şu ekşi maya balonunu asla uçurmaya kalkma. En büyük abartma bu kavramda. Yapma bunu. O kadar zor değil ekşi maya ile ekmek yapmak. Bir ayrıcalık da değil.

***

Bütün mesele samimiyette

Evde ekmeğini yap. Makul bir fiyat belirle.

Yaşadığın mahallede, sitede kapılara pişirdiğin ekmeği tanıtan sade ve samimi yazılar as.

Buğdayını, ununu, nasıl pişirdiğini, katkısızlığını, doğallığını anlatan bir yazı olsun.

Eğer samimiyetine inandırırsan, birkaç ay içinde nerelere geleceğini tahmin bile edemezsin. Ama lütfen samimi ve cesur ol.

Birkaç ay sonra mahallende günlük 150 ekmek dağıtacak kapasiteyi bulursun.

Derken yine sağlıklı ve doğal undan çocuklara özel tostlar, sandviçler, çörekler üretmeye başlarsın.  Ama yeter ki samimi, sağlıklı ol.

***

Temiz iş yap.

İki yazıda da insanlara moral vermeye çalıştım. Hayata ve önlerinde uzanıp giden belirsizliklerle dolu yola cesaretle bakmaya teşvik ettim.

Davranışlarını ve yaşam tarzlarını bu güne kadar belirlemiş bütün şartlanmışlıkları kırıp atmalarını önerdim. Bu bariyerleri aşmaya davet ettim.

“ Birileri ne der?” sorusunun en gereksiz ve en cesaret kırıcı soru olduğunu anlattım.

Bu yazılarda önerdiklerim şart değil. Ben sadece bir fikir vermeye çalışıyorum.

Siz kafa yorarsanız çok daha özgün seçenekler bulacaksınız.

Bundan sonra bir tane daha moral veren yazımız var.

Orada son önerilerimi paylaşacağım.

Kolay gelsin

Önemli not: Bu yazımdaki bazı önerilerimde, İpek Hanım Çiftliğinin patronu Sayın Pınar Kaftancıoğlu'nun yazısından örnekler aldım ve geliştirdim. Bu ilham için teşekkür ederim.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Ufuk açıcı fikirlerin için teşekkürler..