25 Nisan 2020 Cumartesi

Asıl zorluk coronavirüsten sonra başlayacak


Eğer, Dünya Covid19 kabusunu atlattığında, her şeyin eskisi gibi olacağını zannedenler var ise, bir durup düşünmesinde yarar var.

***

Bakın neredeyiz ve neler olacak?

İnsanlar evlerde izole oldu. Sınırlar kapandı. Çarklar durdu.
Durgunluk en çok turizm sektörünü vurdu.
Sektörlerin hasar yüzdeleri şöyle gerçekleşti: Turizm yüzde 47, İnşaat yüzde 18, Reklam ve İletişim yüzde 17, Üretim yüzde 16, Ulaştırma yüzde 15, Emlak sektörü yüzde 15.
Öte yandan bütün sektörlerde şirketler reklam ve pazarlama bütçelerinde yüzde 50 ile yüzde 90 arasında kısıntıya gittiler.
Bu günler elbette geçecek.
Bir gün virüs yenildiğinde mücadele bitmiş olmayacak. Salgın sona erdiğinde her şeyin düzeleceğine inanmak çok büyük bir yanılgı olur.

***

Mücadelenin en zor bölümü o gün başlamış olacak.

İnsanlar artık korkuyu içselleştirdi.
Şimdi ilk görevimiz onlara tekrar cesaret aşılamak. Asosyal bir yaşamı benimsemiş olan insanı tekrar kalabalıklar içinde yaşamaya ikna etmek…
Hayatta kalmak için sosyal mesafeyi bir yaşam rehberi olarak kabul eden insanları tekrar bir araya getirmek için çok çalışmak zorunda olacağız.
Virüs sektörleri vurdu ve milyonlarca insan işsiz kaldı. Birikimler bitti. Kriz geçtiğinde insanlar önce ekonomik dengelerini sağlamaya yönelecekler.
İçgüdüsel olarak tasarruf havasında olan insanların gündemine tekrar tatil kavramını sokabilmek için çok farklı argümanlar kullanacağız.

***

Virüs neler yaptı, yapacak?

Virüs bütün sistemlere ve yapılanmalara zarar verecek.
Buna hazır olmalıyız.
Bütün sektörler ve toplumsal hayat bu zarardan payını alacak.
Turizmciler olarak zorlu bir yola çıkıyoruz. 
Bu yolda sürprizlerle karşılaşmamak ve rotamızı şaşırmamak için olası bütün riskleri bu günden görmeli ve a,b,c planlarımızı yapmalıyız.

***

Virüsün olası etkileri;

Virüs zamanlarında, kişisel hijyen, kişisel güvenlik, kişisel sağlık alanlarında içgüdülerine güvenerek karar almaya alışmış olan müşteriler, bunu tatil konusunda da sürdürecek.
İnsanlar toplu davranış modelinden uzaklaşacak. Bilimin sürü davranışı olarak isimlendirdiği toplu hareket modeli çökecek.
İnsanlar tatil kararını en başından sonuna kadar kendi insiyatiflerinde götürecekler. Her türlü bilgiyi bizzat sorup öğrenmek isteyecekler. Kolay kolay ikna olmayacaklar.
Havayolları ( ve charterlar ) yaşadıkları maddi ve manevi travmayı kolay atlatamayacak. Seyahatin en riskli aşaması olan uçak yolculuklarına güvenli imajı kazandırmak için çok yüksek bütçeli yatırımlara girişilecek.

***

Satışın neferleri çok zorlanacak

Satış acenteleri krizden etkilenecek. Çoğu, nitelikli işgücünü kaybetmiş olacak. İşletme sermayeleri zayıflayacak. Operasyon etkinliğini yakalamaları zaman alacak. Müşteriler ile doğru ve sağlıklı iletişim kurma noktasında sıkıntı çekecekler.
Virüs öncesi müşteri ile virüs sonrası müşterinin karakteri ve öncelikleri farklı olacak.
Birçok tur operatörü bu farkı doğru okuyamayacak. Eski söylemlerle ve eski sloganlarla iş yapmayı sürdürecek. Başarılı olamayacak. Pazarda tutunamayacaklar.
Turizm ve otelcilik sektörünün bütün kurumları için geçerli olmak üzere, öncelikli tercih nedeni hijyen, temizlik ve şeffaflık olacak.

***

Şeffaf, güvenilir, mütevazı iletişim politikası

Kitleler ile her türlü direkt iletişimi güçlendirelim. Kafalarda, cevapsız soru bırakmayalım.
Virüs sonrası dönemde pazarlar ile doğru iletişim için en önemli silahımız direkt iletişim olacaktır. Hedef kitlemizin belirli bir kesimi hala telefon ile ya da bizzat ofislere gelerek birinci ağızdan bilgi almak istiyor. Mutlaka zaman ayıralım.
Kriz sona erdiğinde insanlar tesislerden en doğru bilgiyi almak için bire bir görüşmeyi tercih edecekler. Bu nedenle, otel santrallarında, çağrı merkezlerinde, insanlara güven verecek tarzda konuşabilen, sakin, bilgili ve ifade yeteneği güçlü çalışanların olması gerekir.
Çağrı merkezlerinizde çalışan görevlileriniz iletişimi profesyonelce sürdürecek kadar becerikli ve donanımlı olmalıdır.

***

Etkili bir sosyal medya stratejisi

Kriz sonrası en erken dönüş yapacak olan pazarların Türkiye, Rusya ve BDT ülkeleri olacağı açıktır. Bu nedenle bu ülkelere dönük mecralara öncelik verin
Facebook- Instagram- Twitter- Vkontakte- Odnoklassniki – Otzyv
Bu platformlar, işletmelerin kendilerini doğru ifade etmesi ve pazarlarda güçlü bir güven algısı yaratabilmesi için çok önemli olacaklar.
Bu 6 platform vasıtası ile pazarlara en doğru mesajları verme şansınız olacak.
Bu itibarla, sosyal medya içerik planlamalarınızı şimdiden başlatmalısınız. Ancak uygulama, koşulların iyileştiği ve olumlu bir havanın oluştuğu aşamada başlamalı.

***

Yorum sitelerini çok iyi yönetmeliyiz

Top Hotels’e erişim yok. Ama yargı bu olağanüstü günleri dikkat almalı ve erişimi serbest bırakmalıdır. Bu gün itibarıyla Rusya ve BDT’de en güçlü tanıtım ve pr platformudur.
Tripadvisor, Holidaycheck, Zoover, Otelpuan, Booking, Expedia
Mayıs ayından itibaren bu platformlarda yoğun bir soru ve yorum trafiği ile karşılaşacağımızı varsayıyorum.
Türkiye turizminin bütün iletişim güçleri bu platformların takibinden ve soruların, yorumların HEMEN cevaplandırılmasından birinci derecede sorumlu olmalıdır.

***

Cevap asla geciktirilmemelidir.

Cevapsız kalacak her soru Türkiye turizmi hakkında olumsuz bir algı yaratacaktır. Bu nedenle hiçbir yorum ya da soru havada kalmamalıdır.
Türkiye turizmi yorum sitelerine verilecek cevaplar konusunda ortak politikalar belirlemeli ve güven verecek, sade ve anlaşılır cevaplarda mutabık kalınmalıdır.
Bu konu zafiyet kabul etmez. Cevaplandırma aşamasında, kafalarda soru işareti varsa, mutlaka üst yönetimlere, iletişim uzmanlarına danışılmalıdır.

***
Websitelerinde içerik güncellemesi

Sitede covid19 ile ilgili stratejinizi ve haberleri paylaşacağınız bir bölüm oluşturun.
İzleyebildiğimiz kadarıyla Otellerin, tur operatörlerinin websitelerine düşük de olsa, istikrarlı bir ziyaretçi trafiği var.
Mayıs ayı sonrasında bu trafiğin artacağını tahmin edebiliriz. O trafik yoğunlaşmadan, sitelerimizin içeriğini şartlara göre güncellememiz gerekir.
Siteye giren kullanıcı, ilk önce güven veren bir görsel ile karşılaşırsa, rezervasyon için daha çok motive olur. Sitelerin ilk sayfasında Türkiye turizmcileri olarak almakta olduğumuz önlemler, hijyen uygulamalarımız, ve bu konudaki hassasiyetimiz olmalıdır.
Otellerdeki sağlık hizmetlerimiz de sitelerde yer alabilir.
Kriz sonrasında Oteller ile Hastaneler arasında çok güçlü bir işbirliği olacaktır.  Bu işbirliğinin ana başlıkları sitelerde mutlaka yer almalıdır. Bu büyük bir güven kaynağı olacaktır.

***

İzolasyon Zamanlarında Online Turizm Pazarlaması Şarttır

Bir an geldi. İnsanlık kendisini her şeye kapattı. Ülkeler birbirleri ile her türlü teması kesti. Bunlar olurken turizm de online pazarlama kampanyalarına son verdi.
Pazarların izole olmasına paralel olarak, turizm sektörü her türlü iletişimi kopardı.
Derken çok olumsuz bir sürecin ardından başat oyuncular ayağa kalkmaya başladılar. Şimdi turizm yeni marketing stratejileri şekillenmekte.
Coronavirüs Dünyanın her tarafına yayıldı. Bu tehdit şimdi her türlü merak ve spekülasyonun tam ortasında. Minicik bir virüs bütün sektörlere ağır bir darbe vurdu. Online iletişimciler bu bozulmuş dijital ekosistemde ayakta kalmanın hesaplarını yapıyor.

***

Zor zamanlarda yapılabilecekler;


Bu yeni dijital ekosistemde yapılabilecek çok şey var. Online dünyaya her gün milyonlarca yeni kullanıcı giriyor. Herkes burada.  Bu akın şirketlere yeni online pazarlama ve reklam yöntemleri için çok sayıda seçenekler sunuyor.

***

Online reklamlara devam:  Covid19 sonrası için bütün hazırlıklarınızı düzenli olarak pazarlara duyurmalısınız. Bunun için ideal platform online reklamlardır. Online haber sitelerinin popülaritesinden yararlanın.

***

Sosyal medyada kendinizi tanıtmaya devam: Sosyal medya patlama yaptı. Evlere kapanmış ve yaşamın normal akışından kopmuş olan insanlar sosyal medyaya yöneldiler.  İnsanlar önceki alışkanlıklarını sürdürüyor. Herkes telefon ya da tableti ile meşgul. Herkes yeni ve zengin içerik arayışında… Bunu değerlendirin.

***

Video ve Youtube hayati önemde: Sıradan çekimlerden ziyade merak uyandıran içeriklere sahip videolar hazırlayın, Youtube’u etkin kullanın. Profesyonellikten ziyade amatörlük kokan videolarla virali yakalayın. Youtube doğru platform.

***

Nabız yoklayın: Ulusal ve küresel medyayı, analizleri, raporları takip edin. Tüketicilerşn davranışlarını yorumlayın. Buna göre stratejiler belirleyin.

***

İsterseniz hiçbir adım atmayın

Bu belirsizlik ortamında pasif kalmak da bir seçenektir. Hiçbir şey yapmayabilirsiniz.
Bilinmez bir yerden somut bir garanti beklemeyi tercih edebilirsiniz.
Ama o gün geldiğinde rakipleriniz size tur bindirmiş olabilir.

1 yorum:

Halil OCAKLI dedi ki...

Sayın Gürkan,
Yazınızda gündeme getirdiniz önerilerin tümü çok değerli.
Sektöre yol gösteren yazılarınız için teşekkürler.