2021 sezonuna umut ve heyecan ile hazırlanıyoruz.
Ama…
Gelecek seneden itibaren
tatilcilerin alışkanlıklarında kökten değişimlerin yaşanmasına kendimizi ve
işletmelerimizi hazırlamamız gerekiyor.
Bu değişim ani olmayacak, zamana
yayılacak ve birkaç dönem sonra insanların çok farklı tatil tercihleri yapacağına
tanık olacağız.
Batı Avrupa’da yapılan
araştırmalarda, çevre faktörünün tatil kararlarını etkileme oranı büyük bir
artış gösterdi. Bu işletmeler için bir sinyal olmalıdır.
Seyahate
çıkacak olanlar aşağıdaki başlıklarda hassas olacaklar
Kişisel güvenlik
İşletmelerin temizliği ve
hijyeni
Çevreye saygı
Sunulan yemeklerin
sağlıklı olması
Daha fazla eğlence ve
aktivite
Bu konuda özellikle
Batı’da güçlü bir akımın başladığını söyleyebiliriz. Yapılan anketler
genellikle sağlık, güvenlik ve çevre konusunda yüksek bir hassasiyete işaret
ediyor.
İngiltere’de, gelecekteki
tatillerinde çevreye saygılı destinasyonları ve işletmeleri tercih edeceğini
söyleyenlerin oranı yüzde 77 oldu.
Batı Avrupa’da
tatilcilerin yaklaşık yüzde 49’u, Covid19’un seyahat sektörünün çevreye olan
etkileri konusunda bir farkındalık yarattığını söyledi. Yüzde 18 ise, toplu
karantinada doğal hayatın iyileşme belirtileri göstermesini sevinçle
karşıladıklarını belirterek, bundan böyle daha çevre dostu tatillere yöneleceklerini
söylediler.
Temel
pazarlardan İngiltere’de neler oluyor?
2000 İngiliz ile yapılan
bir anket, genel tatilci eğilimi hakkında önemli ipuçları veriyor. Covid19
pandemisine bağlı karantina süresince denizlerde ortaya çıkan temizlik ve
doğadaki iyileşmeler insanların çevre konusundaki hassasiyetini arttırmış
görünüyor.
Başta İngiltere olmak
üzere, Batı Avrupa, bundan böyle çevreye duyarlı, hassas ve sürdürülebilir
turizme daha çok ilgi gösterecek.
Batı Avrupa’yı kapsayan bu
ankette sorulan sorulardan bir tanesi;
“ Sizi, bundan sonraki
seyahatlerinizde çevreye daha hassas olmaya iten neden nedir?”
Büyük bir çoğunluk temel
sebep olarak Covid19’u belirtti. Yüzde 18 vahşi hayattaki toparlamaya özellikle
vurgu yaptı. Yüzde 15 ise seyahat yasakları döneminde hava kirliliğindeki
düşüşü önemsediğini belirtti. Yüzde 14 ise Covid19’un kendilerini hayata ve
çevreye daha saygılı olmaya yönelttiğini ifade etti.
Bunların
dışında, bazı başka etkilenmeler de aşağıdaki gibi oldu;
Online etkileyiciler yüzde
9
Medya yüzde 8
Yardım kurumları yüzde 7
Çevre ile ilgili
protestolar yüzde 7
Sosyal medya yüzde 4
Politikacılar yüzde 2
Öte yandan, Batı
Avrupalıların yüzde 25’i gelecek yıllarda tatil için ülke içini tercih
edeceğini vurguluyor. Katılımcıların yüzde 25’i ise daha seyrek tatile
çıkacağını belirtiyor.
İstatistiklerin
açılımı aşağıdaki gibidir,
İşletmenin enerji
tüketimine bakacağım - yüzde 26
Tatil için ülkemi tercih
edeceğim - yüzde 25
Daha az tatile çıkacağım
- yüzde 25
Ulaşım için toplu taşımayı
tercih edeceğim - yüzde 21
Uçak seyahatlerimi
azaltacağım - yüzde 21
Uzak bölgelere tatile
gitmeyeceğim – yüzde 20
Seyahat için daha hafif
bagajlar yapacağım – yüzde 19
Çevre dostu tesisleri
tercih edeceğim – yüzde 17
2021
için öne çıkan olasılıklar
Gelecek yılın hayata ve
turizme ne getireceğini tahmin etmek güç olsa da, bazı ihtimalleri analiz
etmekte yarar var. 2020’nin bize verdiği en büyük ders, aklımızı kullanmak ve
her türlü olasılığa karşı hazırlıklı olmak ve esneklik sağlamaktır.
Konu seyahat sektörü
olduğunda, önceliğimiz uyumlu ve açık fikirli olmaktır.
Seyahat trendleri doğar ve
kaybolur. Ama Dünya yavaş yavaş toparlanırken ve sınırlar açılmaya başlarken, insanların
seyahat tutkusu yeni bir anlam kazandı. Seyahat severler 2021’de farklı seyahat
planları yapmak durumunda kalacaklar.
2021
turizm sektörüne neler getirecek?
Dikkatli
ulaşım
Gelecek yıl uçuşlar çok daha
zor ve dikkatli olacak. Birçok havayolu koltuk sayısını azalttı. Birçok uçuş
noktasını planlamadan çıkardı. Uçuş sayılarında da esaslı bir indirime gitti.
Bununla da yetinmeyen şirketler uçuşlarda sağlık ve hijyen için bir çok önlem
geliştirdiler.
Bundan böyle seyahate
çıkmadan önce otoritelere göstermek üzere, yeni yapılmış bir Covid19 testinin
negatif sonuçları da zorunlu hale geldi. Medicspot gibi firmalar seyahat
edeceklere Seyahate Uygundur belgeleri vermeye başladılar. 2021’de insanların
uçuşlarını rahatlatmak ve stresi gidermek için böyle uygulamaların artacağını
göreceğiz.
Otoritelerin talepleri
kadar, uçuşta hijyen isteyen yolcuların talepleri de etkin olacak. Yolcular
uçaklar kadar, otobüs, tren gibi vasıtalarda da sosyal mesafe, maske ve her
türlü hijyen önleminin alınmasını şart koşacaklar.
Açık
Hava ön plana çıkacak
2021’de seyahat severler
hem insanlardan hem de kalabalıklardan uzakta olmayı tercih edecekler. Bu
nedenle açık hava tatilleri ön plana çıkacak. Karantinalar ve toplu kapanışlar
nedeniyle haftalar ve hatta aylarca evlerde kapalı kalan insanlar, 2021’de
tabiatın davetine uymak için çok hevesli olacaklar.
2021, temiz havanın, doğal
olanın zirve yapacağı bir yıl olacak. İzlanda’nın ücra bölgeleri, Norveç
kırsalı, Balkanların ve Türkiye’nin yaylaları tercih edilecek. Macera
arayanlar, doğaseverler şehirleri bypass edecekler. Kamp gezileri, kayak, ıssız
ada tatilleri patlayacak.
Küçük
seyahat grupları ve mahremiyet
2021 ve sonrasında aile ve
yakınlar ile birlikte olma eğilimi güçlenecek.
Pandemi, insanları
birbirinden uzak tuttu. Hasta olanlar ya da bulaşma şüphesi olanlar
ailelerinden uzak kaldılar.
İnsanlar hem fiziksel hem
de duygusal olarak kendi dünyalarına hapsoldular. Bu nedenle, koşullar
düzeldiğinde, aile ve yakınlar ile birlikte zaman geçirme eğilimi güçlenecek.
Birlikte tatile çıkma planları baskın olacak.
2021, özel turların,
kaçırılan balayı tatillerinin, yıl dönümleri gezilerinin yılı olacak.
Yerel
ve yerli
2020’de, Batı’da ‘
staycation’ olarak ifade edilen yakın yörelerde tatil anlayışı yaygınlaşmıştı.
Sınırların kapanması ve seyahatin zorlaşması insanları kendi şehirlerinde ya da
yakınlarda tatile zorlamıştı.
Bu tatiller insanları
mutlu etmek için yeterli oldu. Şimdi ilginç bir gelişme var. İnsanlar, vicdani
gerekçelerle yerel işletmeleri desteklemeyi tercih etmeye başladılar. Buna
gelecek yılın seyahat planları da dahildir.
Airbnb, yaz boyunca
geliştirdiği ortak projeler ile Dünyanın hassas destinasyonlarında, yerel
seyahati ve ekonomik büyümeyi desteklemeyi amaçlayan adımlar attı.
Başarılı olan bu adımlar
insanların paralarını harcama noktasında daha seçici olduklarını gösteriyor.
Seyahat severler artık
paraları ile neyi destekleyecekleri noktasında çok daha hassas hale geldiler.
Bu da, büyük ihtimalle yeni ve güçlü bir trend olacak.
Sürdürülebilirlik
ve sağlık
İklim değişikliği ve
küresel ısınma artık Dünyanın önündeki en sıcak gündem maddesi oldu.
Tatilciler sosyal
sorumluluk ve sürdürülebilirlik konularında çok hassas hale geldiler. Çevre
koruma adına verilen molalar, gönüllülük turları, çevre dostu tatiller artık
herkesin aklında.
Giderek daha fazla sayıda
insan tatil yaparken çevreye olumlu etki yapacak alternatifleri aramaya
yöneldi. Bunlar arasında, çöpünü en aza indirme, karbon ayak izlerini azaltma,
paylaşım ekonomisine yönelme gibi adımlar var.
2021
- Akıllı Seyahat Yılı
Buraya kadar
okuduklarınız, gelecekte tatilinizi planlarken aklınızda tutmanız gereken
seyahat trendleridir. Gelecek yıl da dahil olmak üzere, kimseler geleceğin
neler getireceğini tam olarak tahmin edemiyor.
Buna karşın 2020’nin bize
verdiği dersler var. En azından aklımızı daha çok kullanmayı ve her olasılığa
karşı yeterince esnek olmayı öğrendik.
Uyumlu olmalıyız. Daha da
kötü senaryolara karşı mental hazırlık yapmalıyız.
Özellikle tatiller için
geniş bir açıdan bakabilmeliyiz. Hem destinasyonlar hem işletmeler ve hem de
tatilciler sağlık ve güvenliği daima ön planda tutmalılar.
2 yorum:
Kaleminize sağlık Adil bey,
doğru tespitler hep birlikte yaşayıp göreceğiz.
selamlar.
M.ESLEK
Hocam seyahat acenteleri içinde bir yazı yazarsanız daha aydınlatıcı olacaktır.Emeginize sağlık... Teşekkürler
Yorum Gönder