Bakın önce biraz olumsuz konular okuyacaksınız… Ama sonuna kadar gidin.
Bence çok
umutlanacaksınız.
Bu yıl uçağın burnu
toprağa çakıldı.
Bu gün itibarıyla
toparlıyoruz. 2021 Nisan’ında motorlar çalışmaya başlayacak. Mayıs ayında ise
tırmanışa geçeceğiz. Mayıs sonu sorunsuz bir uçuşa hazır olalım.
Böyle
umutlu konuşmamı destekleyen birçok bilgi ve veri var.
Önce 2020’nin kısa bir
analizini paylaşalım. Önce acı sonuçlar ve yaşanan sorunlar.
Birleşmiş Milletler
Ticaret ve Gelişme Konferansı ( UNCTAD ) raporuna göre küresel turizmdeki her 1
milyon dolarlık kayıp, ülkelerin turizm gelirlerine 3 milyon dolar olarak
yansıyor. Bu düşüşün istihdama etkisi ise akıl almaz boyutlarda.
Küresel turizm
endüstrisinin 2020 yılı kaybı 1.5 trilyon dolar olarak tahmin ediliyor. Bu oran
Dünya toplam gelirinin yüzde 1.5’ine denk geliyor.
UNCTAD, küresel turizm
kısıtlamalarının birkaç ay daha devam etmesi halinde kaybın yaklaşık olarak 2.2
trilyon dolara çıkacağı uyarısını yapıyor.
Uluslararası turların
sayısındaki düşüş 2020’de yüzde 80’i buldu.
UNCTAD
– En kötü senaryo
UNCTAD, en kötü senaryoya
göre 12 ay devam edecek seyahat yasaklamaları ve sıkıntılarının, global turizm
hareketine 3.3 trilyon dolar kaybettireceğini öngörüyor. Bu da Dünya GDP’sinin
yüzde 4.2’sine denk düşüyor.
BM Dünya Turizm Örgütüne
göre, geçen 20 yılda gelirlerini 490 milyar dolardan 1.6 trilyon dolara
yükselten küresel turizm Dünyanın bir çok ülke ekonomisinin bel kemiği. Aynı
zamanda da milyonlarca insanın geçim kapısı. Birçok küçük ada devletinde döviz
gelirlerinin yüzde 80’i turizmden sağlanıyor.
Covid19 turizm sektörünü
sert bir durma noktasına getirdi. Bu da beraberinde ekonomik sorunların
patlamasına neden oldu.
Müzelere bakalım. Bu gün
itibarıyla Dünyadaki müzelerin yüzde 90ı kapanmış durumda. Bunların da yüzde 10
bir daha açılamayacak gibi. Karantinalar, seyahat yasakları, neredeyse kaybolan
tüketici güveni sektörün geri dönüşünü yavaşlatacak gibi görünüyor.
İki
ile 4 yıl arası sürecek bir iyileşme
Küresel boyutta tam
iyileşmenin 2 ile 4 yıl arasında sağlanacağı tahmin ediliyor.
BM Dünya Turizm Örgütü
Çalışma Grubu hazırladığı orta ve uzun vadeli raporlarda, Dünya turizminin 2019
düzeyini yakalaması için 2022 sonu işaret ediliyor.
Bu gün itibarıyla küresel
turizm sektörünün pandemiye bağlı olarak yüzleşmekte olduğu sıkıntıların 2008
krizinin en az 8 katı daha şiddetli olduğu ölçümlenmiş durumda.
Daralmanın
oranı- Yüzde 70
2020’nin ilk sekiz ayında
küresel turların sayısı 2019 yılının aynı dönemine göre yüzde 70 oranında
azaldı. BM Dünya Turizm Örgütünün Temmuz ve Ağustos ayları verilerine göre ise
bölgelere göre düşüş aşağıdaki gibi oldu;
Asya Pasifik – Yüzde 79
Afrika – Yüzde 69
Avrupa – Yüzde 68
Amerika – Yüzde 65
Orta Doğu – Yüzde 69
BM Dünya Turizm Örgütü
verilerinden devam edelim;
Temmuz ayında uluslararası
uçuşlardaki düşüş yüzde 81 oldu. Ağustos ayında ise yüzde 79 düşüş gerçekleşti.
Ki bu aylar Kuzey Yarım küre için seyahat bazında en yüksek ve en yoğun
trafiğin yaşandığı sezon olarak kabul edilir.
Milyonlarca
iş tehlikede
Temmuz ve Ağustos 2020
döneminde yaşanan bu düşüşün sayı olarak karşılığı 700 milyon daha az
turisttir. Buradan da Dünya çapında 730 milyar dolar gelir azalması sonucunu
çıkartabiliriz. Ki tam da bu miktar 2009 kaybının 8 katıdır.
Yaz
toparlanması kısa kaldı
BM Dünya Turizm Örgütü,
yaz başındaki rahatlamanın ve sınırların açılmasının göreceli olarak iyileşme
sağladığını vurguladı. Düşüşler yüzde 69’a kadar indi. Ama bu toparlanmanın
ömrü kısa sürdü. Yaz aylarının bitmesi ile birlikte Avrupa sınırları tekrar kapattı
ya da geçişleri zorlaştırdı. Düşüş hızlandı.
Öte yandan Asya Pasifik’te
durum daha da vahim bir tablo çizdi. Düşüş yüzde 96’lara çıktı. Çin ve bazı
büyük destinasyonların sınırları kapatmasa felaketi getirdi.
İyileşmeyi
yavaşlatan nedenler?
BM Dünya Turizm Örgütü
turizm sektörünü zorlayan beş temel nedeni şöyle sıralıyor.
Seyahat engellemeleri
Virüse karşı mücadelede
yetersizlik
Düşük tüketici güven
endeksi
Ülkeler arası
işbirliğindeki zayıflık
Ekonomik çöküntü
Türkiye
farklı bir konumda
Biz bu kısa yaz sezonunda
sınıfı başarı ile geçtik. Türkiye turizmi Covid 19 pandemisine karşı verdiği
mücadeleyi kazandı. Tatilcilere güven verdi.
Bu başarının sağladığı
prestij pazarlama için kullanacağımız heybeye girdi.
Elde ettiğimiz başarıdan
sonuçlar çıkardık. Bu sonuçları 2021 pazarlamasında kullanacağız.
2021 ve sonrası için güçlü
bir iyimserlik içinde olmamız için birçok neden var. 2020’den daha olumlu ve
2019 verilerine yaklaşan bir tablo göreceğiz.
Şunu baştan belirtelim.
Sektör dip noktayı gördü. Bundan daha aşağısı olmaz.
Bu noktada tahminlerimizi
gerçekçi ve somut işaretlere dayanarak yapmalıyız.
Avrupa’daki tur
operatörlerinin 2021 projeksiyonlarını da hesaba katarak, 2021 yılında, turist
trafiğinin 2019 sayılarına yaklaşacağını ifade edebiliriz. Ben 2021 sezonunda,
2019 yılının en az yüzde 65-70’inin yakalanacağını öngörüyorum.
Batı Avrupa’da bir yandan
pandemiye karşı alınan önlemler sertleşiyor, ama bir yandan da 2021 tatil paketlerine
olan ilgide hızlı bir yükseliş yaşanıyor.
Rusya ve BDT ülkelerinden
bu yıl Türkiye’ye tatile gelememiş yaklaşık 4.5 milyon tatilci büyük bir
mutsuzluk yaşıyor. Gelecek bahar aylarını iple çekiyor. Ben Rusya ve BDT
trafiğinin 2021 Nisan ayında patlayacağını öngörüyorum.
Yaşananlar ve ülkelerden
gelen turizm ve tüketim ile ilgili haberler, 2021 baharından itibaren
istikrarlı bir yükselişi işaret ediyor.
Ülkemiz için olumlu bir
gelecek yıl tahmin ediyorum. Bu tahminlerimi uluslararası medyada ve diğer
kaynaklarda gördüğüm olumlu yazılara ve tablolara bakarak yapıyorum.
Kazanacağız…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder