23 Ekim 2020 Cuma

Yiyeceklerle Konuşan Adamdan eşsiz bir kahvaltılık

Kahvaltı hayatın bize bir ödülüdür.

Kahvaltı zorlu bir güne başlarken giyindiğimiz bir zırhtır.

Kahvaltı güçtür. Moraldir. Enerjidir.

Yaradılışın armağanı olan bu bedene kahvaltı hediye etmek, emanete iyi bakmaktır.

Saygı duymanın ve onu lezzetli gıdalarla beslemenin ifadesidir.

Bir önceki gün yorulmuş, hırpalanmış bedenin, güzel bir uykudan sonra, sabahın erken saatlerinde ödüllendirilmesidir.

Sabah erken saatlerde kalkan bedenin afyonunun patlaması için en güzel çözüm kahvaltıdır. Bunu yapmayan ruh ortada serseri mayın gibi gezer.

İzninizle durumdan vazife çıkardım.

Serseri mayın ruhunuz ile yorgun bedeninizin lezzet dünyasında vuslata ermesi için bir kahvaltılık buldum. Bundan esinlendim. Etkilendim. Denedim.

Bu güne kadar yediklerimizden farklı olabilir.

Ben binlerce yıllık mutfak kültürüne arada bir ihtilalci dokunuşlardan yanayım. Aslolan bana dayatılan pişirmeler, tatlar değil, benim damak zevkimdir.

Bu nedenle ben de farklı bir kahvaltılık hazırladım. Ama binlerce yıllık mutfak geleneğine de saygıda kusur etmeden hareket ettim.

Sürk peynirini duyanlar el kaldırsın

Kabul. İsim biraz farklı. Biraz alışılmadık. Biraz köy kokuyor.

Aklımız ve dilimiz kaşkavala, gravyere, mozarellaya, parmesana, kaşara alışmış.. Sürk deyince bunların yanında biraz garip kalıyor gibi..

Ama siz öyle sanın.

Hele şu tarifi bir okuyun önce

Emeğe saygı adına tarifin sahibini anmadan geçmeyelim.

Söz Sayın Keriman Diril’in…

Sürk(Çökelek Kurutması) Yapımı - Malzemeler

750 gr çökelek

250 gr lor

2 çorba kaşığı diş kekik

1,5 çorba kaşığı pul biber (arzuya göre acı)

Tuz

Hazırlanışı

Eğer zamanı gelince kahvaltıda alacağın her sürk lokması ile lezzetten uçmak istersen..

Bu tarifi görev talimatı gibi uygula lütfen

Bütün malzemeyi bir kapta karman çorman et. Sarılsınlar. Koklaşsınlar.

Hepsini iyice yoğur

Ceviz büyüklüğünde parçalar kopar

Bir tepsiye yağlı kağıt koy ve bu yuvarlakları üstüne diz

Güneşli ama rüzgarlı havada, 3-4 gün dışarıya koy

Arada bir çevir. Her tarafı kurusun.

Aslında bu kahvaltılığı küflendirebilirsiniz.. Öyle de tüketiliyor.

Bazı köylerde ise küflendirmeden kavanoza doldurup zeytinyağı eklerler. Bunu buzdolabında tutmak iyi olur. Salatalara dökebilirsiniz.

Aranızda keşi bilen, tadan var mı?

Şimdi ben bu peyniri okuyunca aklıma ne gelir?

Elbette bizim Mengen tarafının her derde devası keş…

Keş nedir, peynir midir, yoğurdun akrabası mıdır, bilemem…

Ama yemesi pek bir sevaptır..

Sevabıma anlatıvereyim bu çok basit tarifi..

Torba yoğurdu alınır. Torbada birkaç hafta bütün suyu süzülene kadar asılı tutulur. Azıcık bir ıslaklık kaldığında alınır, tezgahta bir portakal büyüklüğü kadar küp parçalara bölünür.

Temiz bir tahtaya dizilir. Temmuz, Ağustos güneşinde birkaç hafta bekletilir. Birkaç gün ara ile güneşe bakan yüzü değiştirilir ve 6 yüzünün de güneşten eşit yararlanması sağlanır.

Taş kıvamına gelecek kadar kuruduğunda içeri alınır, erzak deposuna itina ile yerleştirilir.

Buzdolabı ya da benzeri nemli yerlerden özenle korunur yoksa o eşsiz sertliği, karizması gider, yumuşar, bozulur…

Keş nasıl yenir? Nelere katılır? Ne yapılır?

Ne yapılmaz ki?

Ya da keş ne yapamaz ki?

Sadece yemek pişiremez, bulaşık yıkayamaz, hepsi bu!

Makarna mı yaptınız?

Bu lezzet bombasını istediğiniz irilikte rendeleyin üzerine… Ya da iri rendelenmiş bir miktarı tereyağında hafifçe kavurun, makarnanın üstüne serpeleyiverin…

Sahanda yumurta mı dediniz?

Tam yeri ve sırasıdır. Yine aynı yukarıdaki işlemlerden birisini seçebilirsiniz…

E usta sadede gelmeyecek misin; senin dilinin altında başka bir numara var, dediniz, duydum.

Hemen cevap verdim bile.

Evet.

Ben Sürk ile Keş’i evlendirdim.

İkisi nasıl bir aşk yaşadılar, anlatılmaz, yaşanır. Sürk ve keşin malzemelerini bir araya getirdim. Bir lezzet çöpçatanlığı yaptım.

Tabi tek başına keş ve sürk değil bir araya getirdiğim. İçlerine çeyiz ve düğün hediyesi namına birkaç değişik malzeme koydum.

Denedim mi? Evet!

Beğendim mi? Offff!

Yeni kahvaltılığın adını da hem keşe hem de sürke saygı gereği sürkeş koydum.

İşte malzeme ey okur, aman hatmedesin..

150 gram kurutulmuş kızılcık.

200 gram rendelenmiş, ezilmiş domates içi.

500 gram Torba yoğurdu. ( Aman suyunu iyice süzmeyi unutmayın. Kupkuru olmalı)

500 gram Çökelek.

Birkaç tutam Kekik

Birkaç tutam İsot

Birkaç diş iyice ezilmiş sarımsak.

150 gram yaban mantarı. Toz halinde olmalı. Toz halinde bulamayabilirsiniz. O zaman yine yaban mantarını imce kıyım doğrayın. Şimdi bütün Türkiye'de yaban mantarı zamanı. Kanlıca, ebişke, tellice, ayca..

Bunları ne yaparız, nasıl bir araya katarız?

Kolayca birkaç işlem işte…

Torba yoğurdu suyu süzülene kadar torba ile asılı kalır.

Çökelek ve torba yoğurdu el ile yoğrulur. Hamur kıvamına gelir.

Yaban mantarı hamura eklenir. Eğer toz halinde bulamazsanız, ince kıyım doğramanız da yeterli olacaktır. Yedirene kadar yoğurulur.

Kurutulmuş kızılcık eklenir. Hamura rengini verene kadar yoğurulur.

Sarımsak, kekik, isot ile bir kez daha yoğrulur.

Ortaya çıkan sanat eseri uzun uzun seyredilir. İç geçirilir. Hanım evde ise bir kağıt mendil ile ağzımızın kenarından süzüleni silmesi rica edilir.

Bu aşka güneşi de tanık edin..

Tam kıvamındaki hamurdan portakal iriliğinde bir parça alınır. Sert tahtadan faydalanarak küp haline getirilir. Hamurun büyüklüğünden kaç tane küp çıkarsa bahtınıza…

Hijyenik bir tahtaya dizilen küpler güneşin sıcağında taş gibi olana kadar kurumaya bırakılır.

Kafamıza vurduğumuzda canımız yanıyor ise tamamdır.

Kupkuru olan Sürkeş erzak dolabına kaldırılır.

Ağızlarda lezzet besteleri seslendirmek için hazırdır.

Makarnaya, yumurtaya, çorbalara rendeleyin.

Dilim dilim kesin, tereyağında kızartın.

Ama ne ile yerseniz yiyin… Nasıl tüketirseniz tüketin. Hem tadına hasta olacaksınız, hem de vereceği şifaya şükredeceksiniz.

Afiyet olsun…


Hiç yorum yok: