2 Mart 2015 Pazartesi

Otelciler 'Jargonsuz' anlaşamaz!

Otelcilerin aralarında geliştirdikleri özel bir jargon vardır. Bu jargona sadece kendilerinin vakıf olmasından da büyük bir haz duyarlar.

Bu jargon, Otelcilerin kendi aralarında oluşturmuş oldukları yarı gizli networkün şifrelerinden oluşur. Bu şifreleri duyan ‘sivilller’ şaşırabilirler ve dahi şoka girebilirler. Bu eksikliklerinden ötürü de bu yarı gizli network üyeleri onları parya sınıfına dahil eder.

Öyle ya, nasıl bir ayrıcalıktır short, single supplement, EB, UAI, Paid Out, Blokaj, Comp. Consierge, Fact Sheet gibi kavramları bilmek ve sık sık kullanmak.

A sahi bir de hiyerarşik yapılanma dahilinde bir öteleme/iteleme vaziyetleri vardır.

Kıdemliler acemilerin bu kavramları yerli yersiz kullanmasını kabul edemez ve her fırsatta lafı çakar, acemileri köt üstü oturtur.

Son zamanların yıldız sözcüğü ya da en efektif şifresini söyleyeyim..

SHORT

Acemi otelciler bu sözcüğü ulu orta seslendirirken ‘siviller’in özellikle duymasını isterler ve onların yüzünde oluşan şaşkınlık ifadesinden de büyük bir keyif alırlar. Kıdemliler bu aşamayı geçeli çok olmuştur. 

Shorta düşmek kavramını duyan sivillere kabir azabı çektirmek acemi otelcilerin en başta gelen zevklerinden birisidir. Bir de yanlarına gidip kavramı açıklarken iyice jargon kullanmaya başlarlar ve karşı tarafın psikolojik nakavtını çabuklaştırırlar.

“ Şimdi efendim, biz otelciler gelecek sezon için tur operatörü partnerlerimizle kontratlarımızı imzalarken belli ölçülerde overbook yaparız.  Bunu low siiizında yaşanan occupency shortage’ye karşı bir önlem olarak uygularız.”

Sivil ne olduğunu anlayana kadar psikolojik nakavt gelir…

Bu short kavramının geçmişi ve bugününe raconsal bir bakış..:)

Önceleri Otelciler Klanı arasında bir nevi imdat çağrısı idi, şimdilerde vaka-i adiyeden sayılır oldu. Bir de önlem geliştirdiler. Stop sales kavramı short’un panzehiri olarak üretildi.

Kontratlar imzalanırken, oda sayısının iki hatta üç katı kontenjan verilir. Düşük sezonda dolulukları yüksek tutabilmek için alınan bir tedbirdir.

Temmuz ayına kadar otel satış müdürleri tur operatörünün kapısında kuyruk olur. Yüksek sezonda iş tersine döner.

Tur operatörleri Otellerin satış ve pazarlama müdürlerini kovalar.

Kaçışın sihirli sözcüğü ‘ toplantıda’ dır. Telefon aramalarında, santral görevlisi ile aranan arasında bir pandomim yaşanır bazen.

 El kol hareketleri ile mesaj verilir;

- Yokum…Yokum.. Ofis dışındayım.

Kimi zaman acemi santralcılar mesajı çarşafa dolandırır, sesini alçaltmayı unutur;

- Anlamadım, ofis dışında olduğunuzu mu söyleyeyim, toplantıda olduğunuzu mu?

Temmuz ayından itibaren oteller dolar. 

Tur operatörü doluluk falan dinlemez.

Müşterilerini getirir, lobinin ortasına bırakır, kaçar.

Otel yönetimi sınırdan kaçak giren göçmenlerle baş başa kalmış gibidir.

Komşu otellerden oda rica edilir. Bir kısım müşteri çevre otellere yerleştirilir.

Bazen çevre oteller de doludur, bölge değişiklikleri olur.

Kemer’deki bir otelin müşterisi kendisini Alanya’da bulur.

Otelin genel anlamda imajı zedelenebilir, ama bu short süreci insanların hayatlarına farklı renkler, farklı zevkler de getirebilir…

Hiç unutmam… Bir otelci arkadaşım, bir erkek ve bir kadın konuğunu, otelde ve çevrede yatak bile olmadığı için yazlığında ağırlamıştı birkaç gece…

Otelde yer açıldığı zaman misafirleri aramış ve onları şehirdeki bir lüks restoranda başbaşa romantik bir yemek yerken bulmuştu.

Çift (Ama öyle… bir kaç gece aynı evde konakladıktan sonra ne bekliyordunuz ki?) otele gelmeyi kabul etmemiş, evde tatile devam etmek istemişti. Daha daha sonrasını tahmin edersiniz… Otelci arkadaşıma düğün davetiyesi gelmişti birkaç ay sonra…

Bu arada, zorunluluktan aynı odalarda gecelemek zorunda kalan aynı cinsiyetten insanların deneyimlerine pek girmesek de olur… Ama bu konukların, o birkaç gecelik aynı odada konaklamalarından sonra, hayatlarının artık aynı olmadığı da malumdur…

Otellerin short’a girmekte hızlı, ama telafi etmekte bu kadar usta olmadığı 1990’ların başlarında, adı bende kalsın, acemi bir tur operatörü müşterilerini otobüslere bindirip Kemer’den Hatay’a kadar uzun bir sefere çıkmış, oda bulduğu Otel, motel, pansiyon hatta yazlıkçı evlerine kadar müşterilerini yerleştirmişti.

Kemer’deki Otele rezervasyon yaptırıp Hatay’da konaklayan bir müşterimizden Ülkesine döndükten sonra bir teşekkür mektubu almışlığım bile vardır. Otellerin tatsız tuzsuz büfeleri yerine, Hatay’ın, içli köftesi, muhammarası, künefesi, humusu ile tanışmasına vesile olduğum için bana ne kadar teşekkür etse az olacağını belirtiyordu.

Grubun fiziksel özelliklerine göre bu operasyonlarda otelin değişik departmanları devreye girer. Uçakta iki şişe votkayı devirmiş iri yarı Rus müşterilerin dağıtımına güvenlikten seçmece babayiğitler nezaret eder.

Bu dağıtımlarda Ruslar, tepelerinde dikilen güvenlik görevlileri nedeniyle Gulag Takımadaları’na çalışma kamplarına yollandıkları hissine kapılabilirler.

Akdeniz’in özel şartlarında, oda sayısının yüzde otuzu makul bir short’tur.

Yarı yarıya bir short satış müdürünü uykusuz bırakabilir. Strese neden olur.

İkiyüz elli odalı bir otele aynı gece için üçyüzyetmişbeş oda rezervasyonu gelirse.

Satış müdürü ve tur operatörü komşu satış müdürleri ile beraber çözebilirler sorunu.

İki yüzelli odalı otele beşyüz oda rezervasyonu gelirse strese girme sırası Genel Müdür’dedir. 

Satış Müdürünün limitleri aşılmıştır. Devreye Genel Müdür girer.

Short’a düşmek Temmuz-Ağustos aylarına özgü bir olgudur. Bu aylarda bütün tur operatörleri performanslarının zirvesine çıkarlar. Pazarı oluşturan ülkelerde tatil bu aylarda olduğundan short kavramı artık kabul görmektedir.

Ama, short Kış mevsiminde yaşanırsa orada özel bir beceri vardır. Başaranları kutlamak gerekir. Hem de tur operatörleri en düşük performans ile çalışıyor ise. Hem de pazarı oluşturan ülkelerde tatil falan yoksa.

Hem de short öyle böyle değil, otelin oda sayısının üç katı ise.

Aynı hafta ikiyüz elli odalı otele teyid edilmiş yediyüz oda rezervasyonu varsa

Bu rekor Guinnes’liktir.

Örneği var mıdır?


Vardır! Bekleyin lütfen..

Hiç yorum yok: