Otelcilerin aralarında
geliştirdikleri özel bir jargon vardır. Bu jargona sadece kendilerinin vakıf
olmasından da büyük bir haz duyarlar.
Bu jargon, Otelcilerin
kendi aralarında oluşturmuş oldukları yarı gizli networkün şifrelerinden oluşur.
Bu şifreleri duyan ‘sivilller’ şaşırabilirler ve dahi şoka girebilirler. Bu
eksikliklerinden ötürü de bu yarı gizli network üyeleri onları parya sınıfına
dahil eder.
Öyle ya, nasıl bir
ayrıcalıktır short, single supplement, EB, UAI, Paid Out, Blokaj, Comp.
Consierge, Fact Sheet gibi kavramları bilmek ve sık sık kullanmak.
A sahi bir de hiyerarşik
yapılanma dahilinde bir öteleme/iteleme vaziyetleri vardır.
Kıdemliler acemilerin bu
kavramları yerli yersiz kullanmasını kabul edemez ve her fırsatta lafı çakar,
acemileri köt üstü oturtur.
Son zamanların yıldız
sözcüğü ya da en efektif şifresini söyleyeyim..
SHORT
Acemi otelciler bu sözcüğü
ulu orta seslendirirken ‘siviller’in özellikle duymasını isterler ve onların
yüzünde oluşan şaşkınlık ifadesinden de büyük bir keyif alırlar. Kıdemliler bu
aşamayı geçeli çok olmuştur.
Shorta düşmek kavramını
duyan sivillere kabir azabı çektirmek acemi otelcilerin en başta gelen
zevklerinden birisidir. Bir de yanlarına gidip kavramı açıklarken iyice jargon
kullanmaya başlarlar ve karşı tarafın psikolojik nakavtını çabuklaştırırlar.
“ Şimdi efendim, biz
otelciler gelecek sezon için tur operatörü partnerlerimizle kontratlarımızı
imzalarken belli ölçülerde overbook yaparız.
Bunu low siiizında yaşanan occupency shortage’ye karşı bir önlem olarak
uygularız.”
Sivil ne olduğunu anlayana
kadar psikolojik nakavt gelir…
Bu
short kavramının geçmişi ve bugününe raconsal bir bakış..:)
Önceleri Otelciler Klanı
arasında bir nevi imdat çağrısı idi, şimdilerde vaka-i adiyeden sayılır oldu.
Bir de önlem geliştirdiler. Stop sales kavramı short’un panzehiri olarak
üretildi.
Kontratlar imzalanırken,
oda sayısının iki hatta üç katı kontenjan verilir. Düşük sezonda dolulukları
yüksek tutabilmek için alınan bir tedbirdir.
Temmuz ayına kadar otel
satış müdürleri tur operatörünün kapısında kuyruk olur. Yüksek sezonda iş
tersine döner.
Tur operatörleri Otellerin
satış ve pazarlama müdürlerini kovalar.
Kaçışın sihirli sözcüğü ‘
toplantıda’ dır. Telefon aramalarında, santral görevlisi ile aranan arasında
bir pandomim yaşanır bazen.
El kol hareketleri ile mesaj verilir;
- Yokum…Yokum.. Ofis
dışındayım.
Kimi zaman acemi
santralcılar mesajı çarşafa dolandırır, sesini alçaltmayı unutur;
- Anlamadım, ofis dışında
olduğunuzu mu söyleyeyim, toplantıda olduğunuzu mu?
Temmuz ayından itibaren
oteller dolar.
Tur operatörü doluluk
falan dinlemez.
Müşterilerini getirir,
lobinin ortasına bırakır, kaçar.
Otel yönetimi sınırdan
kaçak giren göçmenlerle baş başa kalmış gibidir.
Komşu otellerden oda rica
edilir. Bir kısım müşteri çevre otellere yerleştirilir.
Bazen çevre oteller de
doludur, bölge değişiklikleri olur.
Kemer’deki bir otelin
müşterisi kendisini Alanya’da bulur.
Otelin genel anlamda imajı
zedelenebilir, ama bu short süreci insanların hayatlarına farklı renkler,
farklı zevkler de getirebilir…
Hiç unutmam… Bir otelci
arkadaşım, bir erkek ve bir kadın konuğunu, otelde ve çevrede yatak bile
olmadığı için yazlığında ağırlamıştı birkaç gece…
Otelde yer açıldığı zaman misafirleri
aramış ve onları şehirdeki bir lüks restoranda başbaşa romantik bir yemek
yerken bulmuştu.
Çift (Ama öyle… bir kaç
gece aynı evde konakladıktan sonra ne bekliyordunuz ki?) otele gelmeyi kabul
etmemiş, evde tatile devam etmek istemişti. Daha daha sonrasını tahmin
edersiniz… Otelci arkadaşıma düğün davetiyesi gelmişti birkaç ay sonra…
Bu arada, zorunluluktan
aynı odalarda gecelemek zorunda kalan aynı cinsiyetten insanların deneyimlerine
pek girmesek de olur… Ama bu konukların, o birkaç gecelik aynı odada
konaklamalarından sonra, hayatlarının artık aynı olmadığı da malumdur…
Otellerin short’a girmekte
hızlı, ama telafi etmekte bu kadar usta olmadığı 1990’ların başlarında, adı
bende kalsın, acemi bir tur operatörü müşterilerini otobüslere bindirip Kemer’den
Hatay’a kadar uzun bir sefere çıkmış, oda bulduğu Otel, motel, pansiyon hatta
yazlıkçı evlerine kadar müşterilerini yerleştirmişti.
Kemer’deki Otele rezervasyon yaptırıp Hatay’da konaklayan bir müşterimizden Ülkesine döndükten
sonra bir teşekkür mektubu almışlığım bile vardır. Otellerin tatsız tuzsuz
büfeleri yerine, Hatay’ın, içli köftesi, muhammarası, künefesi, humusu ile
tanışmasına vesile olduğum için bana ne kadar teşekkür etse az olacağını
belirtiyordu.
Grubun fiziksel
özelliklerine göre bu operasyonlarda otelin değişik departmanları devreye
girer. Uçakta iki şişe votkayı devirmiş iri yarı Rus müşterilerin dağıtımına
güvenlikten seçmece babayiğitler nezaret eder.
Bu dağıtımlarda Ruslar,
tepelerinde dikilen güvenlik görevlileri nedeniyle Gulag Takımadaları’na
çalışma kamplarına yollandıkları hissine kapılabilirler.
Akdeniz’in özel
şartlarında, oda sayısının yüzde otuzu makul bir short’tur.
Yarı yarıya bir short
satış müdürünü uykusuz bırakabilir. Strese neden olur.
İkiyüz elli odalı bir otele
aynı gece için üçyüzyetmişbeş oda rezervasyonu gelirse.
Satış müdürü ve tur
operatörü komşu satış müdürleri ile beraber çözebilirler sorunu.
İki yüzelli odalı otele
beşyüz oda rezervasyonu gelirse strese girme sırası Genel Müdür’dedir.
Satış
Müdürünün limitleri aşılmıştır. Devreye Genel Müdür girer.
Short’a düşmek
Temmuz-Ağustos aylarına özgü bir olgudur. Bu aylarda bütün tur operatörleri
performanslarının zirvesine çıkarlar. Pazarı oluşturan ülkelerde tatil bu
aylarda olduğundan short kavramı artık kabul görmektedir.
Ama, short Kış mevsiminde
yaşanırsa orada özel bir beceri vardır. Başaranları kutlamak gerekir. Hem de
tur operatörleri en düşük performans ile çalışıyor ise. Hem de pazarı oluşturan
ülkelerde tatil falan yoksa.
Hem de short öyle böyle değil,
otelin oda sayısının üç katı ise.
Aynı hafta ikiyüz elli
odalı otele teyid edilmiş yediyüz oda rezervasyonu varsa
Bu rekor Guinnes’liktir.
Örneği var mıdır?
Vardır! Bekleyin lütfen..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder