Ve bu yaşa gelenleri hemen ‘
postalayan ‘ işletmeler, aslında kendilerine zarar vermektedir.
Çevrenize bir bakın. Bir gri
saçlılar tsunamisi göreceksiniz.
Her yıl milyonlarca baby
boomers kuşağı mensubu 65 yaşını deviriyor. Yani 1946 – 1964 yılları arasında
doğan milyonlardan bahsediyorum.
Size bir gözlemimi ifade
edeyim.
Bu tarihler arasında
doğanlar, insanlık tarihinin, belki de hiç farkına varılmamış bir kuşağıdır.
Bunun bir nedeni var mı, bilemiyorum. Ama öyle. Buna mukabil, gözden kaçmaması
gereken bir gerçek var, baby boomers kuşağının toplam nüfusu 14 milyon ve bu
da, genel nüfusun yaklaşık olarak yüzde on yedisi.
Bakın, basit bir yazı
peşinde değilim. Yılların temel yanılgısına karşı isyan ediyorum. Hem de, bu
taş devrinden kalma önyargı nedeniyle, sektöre en çok katkı sağlayacakları bir
dönemde, dışlanan ve küstürülen 65 yaş kuşağı adına.
Çevrenize bir bakın. Masada,
yılların deneyiminden süzülüp gelmiş, sakin, çok yönlü, çalışkan bir işgücü
var. Sektörü biliyorlar, zira Türkiye’de turizmi onlar kurup geliştirdiler.
Bu
sadık ve usta işgücüne karşılık, elinizde ne var?
Aşağıdaki olumsuz
tanımlamaların dışında, çok saygılı ve başarılı örnekler var. Onlar lütfen bu
tanımlamaları asla üzerlerine almasınlar.
Ama geride kalanlara bir
bakın.
Kurumsal süreçlere uzak.
Baskı altında panikleyen…
Her an şirketi ve sektörü
bırakmaya hazır.
Turizmi ve turisti
küçümseyen
Kolay kolay mutlu olmayan ve
deneyime önem vermeyen bir kitle.
Aralarında, sektöre tutku
ile bağlı, kendisine hedefler belirleyerek ilerlemeyi tercih edenler yok mu?
Elbette var. Hem de çok sayıda.
Onlar turizme de, turiste de
saygılı. Gülümsemeyi biliyorlar.
Ama hatırı sayılır bir kitle
var. Turizmin, yüzlerce yılda şekillenmiş genetiğine önem vermiyor, kendilerine
göre bir turizm tanımına göre hareket ediyorlar.
O
zaman yapılması gereken nedir?
65 yaş kuşağına dönün.
Neden mi?
O kadar çok neden var ki.
Onlar ülkelerinin birçok
endüstrisini kurdular.
İşlerini başlatıp
geliştirdiler. Dev kuruluşlar ortaya çıkardılar.
Özel sektörde ve kamuda
çarkları başarı ile döndüren anahtar konumlarda oldular.
Şu
yaş meselesini gözünüzde büyütmeyi bırakın.
Son satıra odaklanın.
Türkiye’de ve Dünyada o kadar çok sayıda başarılı, aktif, ilham kaynağı
olabilecek 65 yaş kuşağı mensubu var ki.
Ekonomi ve iş dergilerine
bir bakın. 55 yaşından sonra hayatın
direksiyonunu yeni ufuklara kıran ve muhteşem başarılara imza atan o kadar çok sayıda
kadın var. Bu yaşlarda birçok kadın ve
erkek rüyalarını gerçekleştirme fırsatı buldu.
Çok sayıda 60-65 yaş arası
insan içinde bulundukları sektörlerde izlerini bırakıyorlar. İşlerine ve
işletmelerine hala bağlılar ve verebilecekleri çok şey var.
Reçete mi istersiniz?
İşletmelerindeki bilançolara
bir bakmanızı öneririm. Birçok baby boomers kuşağı mensubu hayatlarında
profesyonel değişimlere imza atıyorlar. Covid19 pandemisi ile başa çıkmakta ve
ayakta kalmakta en başarılı olan kuşak da onlar oldu.
60
yaşlarında olup çok başarılı işler kuran arkadaşlarım var.
Donanımlı yöneticiler
bulmakta zorlanan ya da ellerindekileri kaybeden otellerin imdadına koşup
parlatan turizm profesyonelleri biliyorum.
Daha da ötesi, birkaç turizm
profesyoneli bir araya gelip, otellere çevrecilik, etik, inovasyon gibi
alanlarda başarılı danışmanlık hizmetleri veriyor.
Onlar şuna inanıyorlar,
bulundukları yaş hayatın son sayfalarından birisi değil, yeni bir mücadele
etabıdır. Sevecekleri bir iş ile birlikte varacakları çok hedefleri vardır.
Hala
ikna olmadınız mı?
O zaman size, bu gri
saçlılar ordusunun ‘ savaşı ‘ nasıl kazandırabileceği ile ilgili bazı öneriler
sunmama izin verin. İş gücünüze nasıl katılabilirler ve donanımlı insan
kaynağınızı nasıl zenginleştirebilirler, bakalım.
C-
Suiti – Kurumsal kültürü değiştirmek nedir? Yapıya, liderlik,
empati, yaşam deneyimi, yetenekler seti, bağlantılı olmak ve sonuç odaklılığı
enjekte etmektir. Ama kapsayıcı olarak. Nesiller arası bölünme tuzağına
düşmeden. Bu noktada, ekonominin bütün dallarına ve elbette turizme bir bakın.
Bu saydıklarımızı hayata geçiren kuşağın baby boomers olduğunu
görebileceksiniz. Onlar öncüdür.
Düşünce
Liderliği – Yeni bir iş çağına (hibrit/iş/yaşam dengesi)
girmek için yollar aramakta olan bir geçiş ekibine, bu kuşaktan daha iyi kim
liderlik edebilir? Gençlere, sürekli değişen bir ekonomide, kendisini düzenli
olarak yenilemeyi, ekseni çevresinde
dönüş yapabilmeyi, başarısızlıklardan sonra hızla toparlanabilmeyi kim
öğretebilir?
İş
Geliştirme- Müşteri listenizi, portföyünüzü ve/veya
erişebildiğiniz sınırları genişletmek mi istiyorsunuz? Bu kuşaktan bir
profesyonel ile bir araya gelin. Boomers profesyonelleri bir kurumun değer
önerilerini en doğru adreslere, nasıl ileteceklerini çok iyi bilirler. Onlar,
uzun vadeli, gelir üreten ilişkiler kurmak için gereken bütün becerilere
sahiptir.
Strateji-
Pandemi sonrasının Dünyası hem sanal, hem de hibrit. O zaman, şirketinizin bu
Dünya ve bu ekonomi ile ilgili kültürü nedir? Nasıl toparlanacaksınız? Boomers
kuşağına kulak verin. Bu kuşak, bir Dünya savaşı sonrasının virane Dünyasına
doğdu. Sayısız felaket ve krizden güçlenerek çıktı. Büyük Durgunluk. 9/11
felaketi. Küresel krizler. Şimdi de Covid19 pandemisi. Size bu badireden
çıkışta en iyi rehberliği kim yapabilir? Sayısız felaketten ve krizden
edindikleri deneyimler ışığında, en sağlam reçeteleri kim yazabilir?
Gelişme-
Bütün sektörlerde ve özellikle turizmde, bu kuşağın iletişim ağlarına ve bilgilerine
neden başvurmayı düşünmezsiniz? Bu kuşak hala canlı, üretken ve gelişime
açıktır. Çevrelerini ve Dünyayı 360 derece bir açıdan izlemekte olduklarını da
ekleyelim. Bu beceri onları her daim güncel tutuyor. Krizi bir an önce aşmanın
yolu? Bir boomer ile görüşün.
Satış
ve Pazarlama- Bana söyler misiniz? Boomerlerın temsil
yeteneklerine, tarzlarına, hitabetlerine siz de hayran değil misiniz? Ürününüzü
ya da işletmenizi onlardan daha iyi kim temsil edebilir? En doğru hedeflere
ulaşmanızı sağlayacak stratejileri kim oluşturabilir? İşletmenizle iş yapacak
bankalara, kamu kurumlarına, en yüksek güveni kim sağlayabilir? Benim bir
cevabım var; boomerler.
Startuplar-
Bakın, teknoloji her şey değil. Buna ancak gri saçlıların eşsiz deneyimlerini
de eklerseniz başarılı olursunuz. Bu kuşak, Venture Kapital olmadan, neredeyse
sıfırdan büyük işler kurmayı başardı. Onlar, strateji, düşünce liderliği, somut
başarı örnekleri, çok iyi tanımlanmış yatırım projeleri sayesinde elde
edilebilecek sermayeler geliştirdiler. Finansal başarılar için en azından
dönemsel olarak boomerlar ile neden bir araya gelmeyesiniz ki?
Umarım
derdimi anlatabildim.
Şimdi, uzun sayılabilecek
bir aradan sonra, güzellik, moda, konaklama, üretim, dijital marketing, emlak,
spor, teknoloji, ve diğerlerinde, ofislerinizi açıyorsunuz.
İşlerinizi
hızlandırıyorsunuz. Bu geçiş döneminde, size moral ve bilgi desteği açısından
çok önemli bir rehberlik yapabilecek olan bu gri saçlılar ordusunu yabana
atmayın.
Bu değerli çeşitliliği
kültürünüze entegre etmek istiyorsanız, bunu size ancak boomerler sağlar.
Kurumunuza, değer ve ölçülebilir sonuçlar katmaları için önlerini açın.
Hepsinden önemlisi, izin
verin ekiplerinize mentörlük ve liderlik yapsınlar. Müşterileriniz ve
çalışanlarınız bundan mutluluk duyacaklardır. Emin olabilirsiniz.
Bakın bu noktada, bir
mensubu olduğum boomers kuşağı için son değerlendirmelerimi arz edeceğim. Gri
saçlılar – gerçekten – harikadır.
Biz fiziksel olarak
formdayız. Sörf, yoga, tai chi, koşu, yürüyüş, tırmanma, motosiklet, yüzme en
çok keyif aldığımız aktiviteler arasında. Açıkçası ilgi çekiyoruz.
Profesyonellikte zirvedeyiz. Sadakat noktasında çok iyiyiz.
Kararlıyız. Destekleyiciyiz.
Yaratıcılığımız yüksek. Geleceği görebilme becerimiz üst düzeyde. Biz büyükanne
ve büyük baba olarak tanımlanmak için daha çok genciz. Hala masadayız, oyunu
kavrayabiliyoruz. Seçeneklerimiz var.
Eğer
hala anlatamadıysam, biraz daha açayım.
Ben de bir boomers kuşağı
mensubuyum.
Türkiye’nin lider otel
zincirinde önemli işler yapıyorum. Onların başarısının bir parçası olmaktan
gurur duyuyorum. Beni dikkate alıyorlar. Projelerimi önemsiyorlar. Yönetim Kurulu üyemizden şu cümleyi duymak
beni onore ediyor;
“ Abi daha genciz. Yapacak
çok işimiz var. Varacak çok hedefimiz var.
Kendime bakıyorum.
Yoğun ama bir o kadar da
keyifli bir iş hayatım var.
65 yaş kuşağı, ayağa kalkın.
Ehotelier sitesinden
yararlanarak hazırlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder